FANDOM

Fasolka Wonderbook

Fasolka Sopohorusa

Fasolka Sopophorusa okazała się bardzo trudna do pocięcia.
— Opis fasolki[źródło]

Fasolka Sopophorusa (ang. Sopophorous bean) — owoc rośliny Sopophorusa. Wyglądała jak pomarszczona perłowo-biała fasola przypominająca przerośnięte jagody jemioły[1]. Miała wiele magicznych właściwości, przez co była wykorzystywana jako składnik wielu eliksirów.

Zastosowania Edytuj

Sopophorous bean

Harry Potter rozgniatający fasolkę Sopohorusa.

Fasolka Sopopohorusa zawierała w sobie sok w kolorze srebrnym, który usuwał pijącemu pamięć[2]. W przypadku zastosowania w eliksirach sok nie zachowywał swoich właściwości.

Fasolka była jednym ze składników Wywaru Żywej Śmierci[3]. Aktualna instrukcja opisana w Eliksirach dla zaawansowanych Libacjusza Borage'a mówiła, że strączek należy pociąć na kawałeczki. Jednak było to bardzo trudne i fasolka pod naciskiem noża mogła wystrzelić[4].

Istniał sposób na wydobycie skoku z owocu. Rada Księcia Półkrwi (alias Severusa Snape'a) mówiła, że za pomocą srebrnego noża wystarczy zmiażdżyć płaską stroną fasolkę, a ta puści sok bez żadnego problemu.

Etymologia Edytuj

  • Przedrostek "Sopo-" najprawdopodobniej pochodzi od Łacińskiego sporor oznaczającego "głęboki sen".
  • Przyrostek "-phorous" jest bardziej nieuchwytny, jednak może mieć takie same korzenie etymologiczne jak "-phorus" w "phosphorus" (fosfor, pierwiastek chemiczny) – w tym przypadku "phos-" i "-phorus" pochodzą z Greki φως (fo̱s po Łacinie oznacza światło) i φέρω (féro̱ po Łacinie oznacza nośnik).
  • "Sopophorus" oznacza "zwiastun głębokiego snu", który jest właściwy ze względu na zastosowanie w warzeniu Wywaru Żywej Śmierci.
  • Ponadto, jest możliwe nawiązanie do historycznej rośliny wykorzystywanej przez rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, tj. szamanów z południowego-zachodu. Fasole Mescal (Sophora Secundiflora) mają bardzo twardą skorupkę. Z nich szamani wykonywali różne mikstury, które służyły do różnych uroczystości duchowych. Fasole Sophora opisane były jako te, które umieszczały użytkownika w śpiączce podobnej do transu podczas przeprowadzania magicznej ceremonii.

Ciekawostki Edytuj

Fasolka Sopophorous

Fasolka Sopohorusa w filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi.

  • W filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi, fasola była przedstawiona jako bardzo pomarszczone nasionko w ciemnym kolorze.
  • Wonderbook: Księga Eliksirów opisuje jej kolor jako "perłowo-biały".

Występowanie Edytuj

Przypisy