Fascynujące zwierzęta, feniksy. Mogą przenosić niezwykle ciężkie ładunki, ich łzy mają lecznicze zdolności i są bardzo wiernymi zwierzętami.
— Albus Dumbledore

Feniks (ang. Phoenix) — wspaniały szkarłatny ptak wielkości łabędzia, o złotym ogonie, dziobie i szponach, posiadający ogromną moc magiczną, blisko spokrewniony z gromoptakiem[2]. Jego piór używało się jako rdzeni różdżek, a jego pieśń określana była jako nieziemska i budząca dreszcze. Tylko nielicznym czarodziejom udało się go oswoić, co uwzględnione zostało przy przyznawaniu klasyfikacji Ministerstwa Magii. Albus Dumbledore miał w swoim gabinecie feniksa o imieniu Fawkes. Inny feniks, o imieniu Iskierka, należał do nowozelandzkiej drużyny quidditcha, Papug z Moutohory i był jej maskotką.

Zachowanie i natura[edytuj | edytuj kod]

Feniksy zakładały gniazda na szczytach gór. Mogły żyć wiecznie, a spowodowane to było ich umiejętnością reinkarnacji. Stawały w płomieniach, a następnie odradzały się z popiołów jako pisklęta.

Feniksy były to niezwykle łagodne stworzenia. Nigdy nie zabijały, żywiły się jedynie ziołami. Były bardzo związane ze swoimi właścicielami. Przykładem tego był Fawkes – feniks Albusa Dumbledore'a.

Magiczne właściwości[edytuj | edytuj kod]

Fawkes patrzy na Harry'ego

  • Potrafił znikać i pojawiać się w dowolnym miejscu (także w Hogwarcie).
  • Uważa się, że jego pieśń umacniała odwagę osób o czystym sercu i zasiewał strach w sercach nieczystych.
  • Łzy feniksa miały silne właściwości lecznicze, potrafiły uleczyć wiele ciężkich ran oraz były jedynym antidotum na jad bazyliszka.
  • Feniksy potrafiły przenosić ogromne ciężary.
  • Z ich piór wytwarzało się rdzenie różdżek.

Występowanie feniksa[edytuj | edytuj kod]

Fawkes WB F2 FawkesCloseUpIllustration Illust 100615 Port-0.jpg

Feniksa można było spotkać w Egipcie, Indiach i Chinach, najczęściej na szczytach gór.

Pióro feniksa jako rdzeń[edytuj | edytuj kod]

Był to najrzadszy rodzaj rdzenia. Różdżki zrobione z tym rdzeniem wskazywały większą inicjatywę, czasem działały z własnej woli, przez co wielu czarodziei je odrzucało. Były to różdżki najtrudniejsze do oswojenia i personalizacji, a dopasowanie do odpowiedniego czarodzieja nie było łatwe. Wskazywały się lojalnością wobec swoich właścicieli, jednak na tę lojalność czarodziej musiał zapracować. Taki rdzeń w różdżce mieli między innymi Harry Potter i Lord Voldemort

Symbol[edytuj | edytuj kod]

Feniks symbolizuje: kult słońca, powietrze, burze, ogień, wieczną młodość, odrodzenie, nieśmiertelność, poświęcenie się, dziewictwo, samowystarczalność, męskość, nadzieje, wytrwałość, sen, zmianę, czuwanie.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

TheMakingofHarryPotter8.jpg

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Przypisy

  1. Nie jest groźny, ale otrzymał taką klasyfikację ponieważ niewielu czarodziejom udało się go oswoić.
  2. Pottemore - Historia Ameryki (pl)