Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki
Komunikat.png

Garrick Ollivander (ur. 25 września[1] w 1907 roku lub wcześniej[2]) — czarodziej półkrwi, syn matki mugolaczki i ojca – czarodzieja czystej krwi. Producent wysokiej jakości różdżek. Jeden z najlepszych w tym fachu. Dorównywał takim wytwórcom jak Mykew Gregorowicz.

Biografia[]

Wczesne życie[]

Garrick Ollivander urodził się w znanej rodzinie wytwórców różdżek – Ollivander, w 1907 roku lub wcześniej. Razem z rodziną mieszkał na Wyspach Brytyjskich. W jedenaste urodziny otrzymał list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jak większość czarodziejów, swoje pierwsze magiczne zakupy zrobił na ulicy Pokątnej. Swoją różdżkę odziedziczył lub kupił ją w sklepie Ollivanderów.

Nauka w Hogwarcie[]

1 września razem z innymi pierwszoklasistami pojechał do magicznej szkoły pociągiem Hogwart Express z peronu 9¾. Brał udział w uczcie powitalnej, podczas której Tiara Przydziału zdecydowała przydzielić Garricka do Ravenclawu[1].

Późniejsze życie[]

Po zakończeniu magicznej edukacji najpóźniej w 1926 roku odziedziczył rodzinny sklep zajmujący się sprzedażą różdżek na ulicy Pokątnej. Był on mały, wąski, wyglądał dość nędznie, jednak jego zawartość okazywała się bogatsza. W rdzeniu każdej różdżki od Ollivandera znajdowała się cząstka wybranej potężnej substancji magicznej, np.: włos z ogona jednorożca, włókno ze smoczego serca lub pióro feniksa. Różdżki te były wykonywane zazwyczaj z drzew, na którym żyły nieśmiałki. Ollivander najczęściej używał trzech rdzeni: pióra feniksa, włókna ze smoczego serca oraz ogona jednorożca. Pamiętał każdą sprzedaną różdżkę.

1991[]

W 1991 roku Ollivander poznał Harry'ego Pottera, który przybył do jego sklepu, w celu nabycia magicznej różdżki. Starzec zainteresował przypadek chłopca, ponieważ poszukiwania odpowiedniej zajęły bardzo długi czas. W końcu Harry kupił różdżkę z ostrokrzewu, zawierającą pióro z ogona feniksa, który użyczył już jednego. Okazało się, że to drugie miał w swojej różdżce sam Voldemort, co jeszcze bardziej zaintrygowało pana Ollivandera[3].

1994[]

Trzy lata później Ollivander był odpowiedzialny za przegląd różdżek uczestników Turnieju Trójmagicznego. Od razu odgadł materiały, z jakich były wytworzone poszczególne różdżki. Najpierw zawołał Fleur Delacour z Beauxbatons. Stwierdził wówczas, że jego zdaniem różdżki z włosem wili są kapryśne i raczej by ich nie użył do tworzenia własnych produktów, a wyrobom Gregorowicza brakuje, jak to określił, "tego czegoś". Dla testów wystrzelił z różdżki Fleur wiązkę kwiatów. Później wywołał Cedrika Digorry'ego. Zapytał się, czy często Cedrik czyści różdżkę, a ten odpowiedział, że wczoraj wieczorem. Ollivander wyczarował nią strużki dymu. Następnie wywołał Wiktora Kruma z Durmstrangu i wyczarował nią rozćwierkane ptaki. Na koniec przywołał Harry'ego Pottera i wyczarował jego różdżką fontannę wina[4].

1996[]

Harrypoyutyjuttergrfdgprincefotosyxfyuk.png

Pod koniec lata 1996 roku Ollivander został porwany przez śmierciożerców. W jego sklepie zostały powybijane szyby i pozostał wielki bałagan. Voldemort potrzebował odpowiedzi na pytanie, co się stało w dzień finału Turnieju Trójmagicznego, gdy pojedynkował się z Harrym Potterem i nie udało mu się go zabić. Ollivander przechodził wiele tortur za pomocą różnych czarów jak Cruciatus. Był przetrzymywany w okropnych warunkach w piwnicy Dworu Malfoyów[5].

1997 i późniejsze życie[]

Ollivander nadal był więziony i dręczony, jednak przestała mu doskwierać samotność. Razem z nim została uwięziona szesnastoletnia uczennica Hogwartu, Luna Lovegood. Stała się dla niego ogromnym wsparciem, pocieszała go i utrzymywała na duchu. Do Dworu zostali porwani Harry Potter, Hermiona Granger, Ron Weasley i Dean Thomas. Do piwnicy zaportował się Zgredek wysłany na polecenie Aberfortha Dumbledore'a. W pierwszej kolejności wydostał Ollivandera, Lunę i Deana. Wydostali się z Dworu Malfoyów. Przebywali potem w domu starszego brata Rona, Billa, czyli w Muszelce. W swoim pokoju spotkał się z Golden Trio i potwierdził, że nie da się naprawić różdżki Harr'rego i że Czarna Różdżka rzeczywiście istnieje. Później, gdy stan zdrowia Ollivandera się poprawił, został przeniesiony do domu ciotki Muriel, gdzie było więcej miejsca. Nie wiadomo, co stało się z Ollivanderem po zakończeniu wojny, jednak najpewniej powrócił on do Londynu, gdzie nadal handlował różdżkami[6].

Wygląd[]

Ollivander w swoim sklepie

Ollivander był opisywany jako tajemniczy staruszek o przenikliwych, dużych, srebrnych oczach i badawczym spojrzeniu. Pamiętał każdą różdżkę sprzedaną w jego sklepie i jej właściciela.

Magiczne zdolności i umiejętności[]

  • Uroki: Ollivander był w stanie wyczarować niecielesnego Patronusa[7], z którą wielu czarodziejów ma problem. Biegle używał również zaklęcia Flipendo[8].
  • Transmutacja: Garrick był wysoko wykwalifikowany również w transmutacji, ponieważ był w stanie z powodzeniem wyczarować kwiatki, ptaki i wino w 1994 roku[9].
  • Pamięć ejdetyczna: Ollivander był w stanie wyrecytować z pamięci precyzyjnie szczegół każdej różdżki, którą kiedykolwiek stworzył lub sprzedał, co oznaczało, że posiadał pamięć fotograficzną lub też ejdetyczną.

Rodzina[]

Garrick Ollivander był synem czarodzieja czystej krwi i czarownicy pochodzącej z mugolskiej rodziny, co czyniło go czarodziejem półkrwi.

Sam Ollivander poślubił kobietę o nieznanym statusie krwi i miał z nią dwójkę dzieci – syna i zmarłą przedwcześnie córkę[10].

Za kulisami[]

  • Pana Ollivandera zagrał John Hurt.
  • W dosłownym tłumaczeniu z języka niemieckiego imię Garrick oznacza "siła mojej włóczni"[11].

Zobacz także[]

Występowanie[]

Ollivander jako figurka LEGO

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Informacje o Garricku Ollivanderze na Wizarding World
  2. 2,0 2,1 Musiał urodzić się najpóźniej w 1907 roku, ponieważ jest on widziany jako jedna z opcji do zaznaczenia w podaniu o pozwolenie na różdżkę, co oznacza, że zakończył magiczną edukację najpóźniej w 1926 roku.
  3. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka)
  4. Harry Potter i Czara Ognia (książka)
  5. Harry Potter i Książę Półkrwi (książka)
  6. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka)
  7. LEGO Harry Potter: Lata 1−4
  8. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (gra)
  9. Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 18, Sprawdzanie różdżek
  10. "http://lady-slytherin-forever.tumblr.com/post/8978736031/information-about-ollivander"
  11. http://www.behindthename.com/name/garrick
  12. Pojawia się on w otwierającej scenie na ulicy Pokątnej, kiedy Fenrir Greyback trzyma go, a Ollivander ma zakapturzoną głowę.
Advertisement