FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy magicznego stworzenia. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Gromoptak (ang. Thunderbird) — magiczne stworzenie żyjące w Ameryce, w Stanach Zjednoczonych. Gromoptak jest dużym ptakiem rodzimym dla suchego klimatu Arizony w Stanach Zjednoczonych. Jest on blisko spokrewniony z feniksem. Jeden z domów Ilvermorny został nazwany na jego cześć. Może tworzyć burze podczas lotu i potrafi wyczuć niebezpieczeństwo.

Popularna twórczyni różdżek, Szikoba Wolfe używała w latach 20. XX wieku piór gromoptaka do wyrobu swoich produktów. Były one potężne, ale trudne do opanowania, a najlepiej nadawały się do czarów transmutacyjnych[1].

Po uratowaniu pewnego gromoptaka przed handlarzami w Egipcie, Newton Skamander nazwał go Frank i obiecał zwrócić go do jego naturalnego siedliska w Arizonie. Pod koniec 1927 roku prezydent Serafina Picquery wydała Ustawę o ochronie Gromoptaków[2].

Za kulisami Edytuj

Gromoptak jest legendarnym ptakiem wywodzącym się z indiańskich legend rdzennych mieszkańców Ameryki. Szczególnie jest on widoczny w kulturach żyjących nad północno-zachodnim Pacyfikiem, jest często opisywany w ich sztuce, pieśniach i opowieściach. Ponadto gromoptaki są znane w kulturach w południowo-zachodniej Ameryce, na Wielkich Równinach oraz przy Wielkich Jeziorach. Opowieści o tym stworzeniu są różne, ale zawsze pojawia się on jako ptak, który generuje wyładowania atmosferyczne podczas lotu[3].

Galeria Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy