Disambig.svg Ten artykuł dotyczy portretu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa

Gruba Dama (ang. Fat Lady) — czarownica nieznanego statusu krwi, której portret wisiał za przejściem do Wieży Gryffindoru. Dama ubrana była w różową, jedwabną suknię. Strzegła wejścia do pokoju wspólnego Gryffindoru.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Wczesne życie[edytuj | edytuj kod]

Gruba Dama urodziła się w rodzinie czarodziejów nieznanego statusu krwi. Razem z rodziną mieszkała prawdopodobnie na Wyspach Brytyjskich. W jedenaste urodziny otrzymała list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jak większość czarodziejów, swoje pierwsze magiczne zakupy zrobiła prawdopodobnie na ulicy Pokątnej. Odziedziczyła różdżkę lub kupiła ją w sklepie Ollivanderów.

Nauka w Hogwarcie[edytuj | edytuj kod]

1 września razem z innymi pierwszoklasistami pojechała do magicznej szkoły pociągiem Hogwart Express z peronu 9¾. Brała udział w uczcie powitalnej oraz Ceremonii przydziału, podczas której Tiara Przydziału zdecydowała przydzielić Damę do Gryffindoru.

Śmierć i następstwa[edytuj | edytuj kod]

Po śmierci jej obraz zawieszono w Hogwarcie, by mogła strzec wejścia do pokoju wspólnego Gryffindoru.

1993/1994[edytuj | edytuj kod]

W tomie Harry Potter i więzień Azkabanu, Syriusz Black pociął obraz Grubej Damy, dlatego tymczasowo zastępował ją Sir Cadogan. Gruba Dama zażyczyła sobie dodatkowej ochrony w postaci trolli, po tym, jak zaatakował ją Syriusz Black, którego nie chciała wpuścić, bo nie znał hasła.

Do Grubej Damy często przychodziła jej przyjaciółka – Violet. Nie było to niczym dziwnym, gdyż w Hogwarcie postacie z obrazów często wędrowały między sobą, wychodziły z ram, aby wyjść w sąsiednim obrazie albo nawet w innym pomieszczeniu, pokonując duże odległości.

1994/1995[edytuj | edytuj kod]

Gruba Dama próbująca głosem zbić kieliszek

W IV części, podczas Bożego Narodzenia, razem z Violet wypiła kadź pięćsetnego wina. Od przyjaciółki dowiedziała się, że Harry był czwartym reprezentantem Turnieju Trójmagicznego.

1997/1998[edytuj | edytuj kod]

W książce Harry Potter i Insygnia Śmierci w rozdziale Opowieść księcia przed portretem rozgrywa się jedno ze wspomnień Snape'a. W tym właśnie wspomnieniu koleżanka Lily Evans informuje ją, że przed portretem Grubej Damy czeka na nią Severus Snape. Lily ma do niego wyjść, bo jeśli tego nie uczyni, Severus ma zamiar stać tam całą noc. Snape pragnie przeprosić Lily za nazwanie jej szlamą. Jednak dziewczyna nie chce mu wybaczyć i odprawia go z kwitkiem.

Wygląd i osobowość[edytuj | edytuj kod]

Fat Lady.jpg

Gruba Dama była młodą kobietą o jasnej karnacji. Z wyglądu przypominała śpiewaczkę operową i faktycznie miała wysoki głos. Posiadała czarne, lekko kręcone włosy sięgające ramion i duże oczy ciemnoniebieskiego koloru. W adaptacjach filmowych została przedstawiona jako niska i gruba, z pulchną twarzą.

Gruba Dama była surowa. Wściekała się, gdy ktoś zapomniał hasła lub przyszedł za późno do pokoju wspólnego. 

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Gruba Dama próbująca rozbić kieliszek śpiewem.

Śpiew – Gruba Dama miała bardzo donośny głos. Często śpiewała uczniom, którzy jej nie słuchali.

Hasła[edytuj | edytuj kod]

Tom I[edytuj | edytuj kod]

  • Caput Draconis
  • Świński Ryj

Tom II[edytuj | edytuj kod]

  • Miodojad

Tom III[edytuj | edytuj kod]

  • Fortuna Major
  • Gaduła

Tom IV[edytuj | edytuj kod]

  • Bajeczne Świecidełka
  • Bananowe Naleśniki
  • Banialuki

Tom V[edytuj | edytuj kod]

  • Mimbulus Mimbletonia

Tom VI[edytuj | edytuj kod]

  • Abstynencja
  • Błyskotki
  • Quid Agis

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Portret Grubej Damy w pierwszej części gry

Poprzednik
nie wiadomo
Strażnik wieży Gryffindoru
? – 1994
Następca
Sir Cadogan