FANDOM

Chociaż Dumbledore przymykał oko, Hagrid umyślnie okaleczył kilku uczniów podczas swoich lekcji, a wielu przyznało, że gumochłony są bardzo przerażające. "Byłem zaatakowany przez hipogryfa, a mój przyjaciel, Vincent Crabbe został ugryziony przez jednego z gumochłonów", jak twierdzi Draco Malfoy, uczeń czwartego roku. "Wszyscy nienawidzą Hagrida, ale jesteśmy po prostu zbyt przerażeni, żeby cokolwiek powiedzieć" – twierdzą uczniowie.
Rita Skeeter w artykule na temat Hagrida

Gumochłony (ang. Flobberworm) — przypominające grube, brązowe robaki stworzenia o długości do dziesięciu cali. Prawie w ogóle się nie poruszają. Żyją w mokrych rowach. Ich ulubionym pożywieniem jest sałata, ale mogą się żywić prawie wszystkimi roślinami. Oba końce gumochłona wyglądają tak samo i z obydwu wydobywa się śluz, który wykorzystuje się czasami do zagęszczania eliksirów. Klasyfikacja Ministerstwa Magii ocenia gumochłony zaledwie na X, czyli stworzenia całkowicie nieszkodliwie.

Gumochłony wyróżniają się faktem, że można je przyciągnąć zaklęciem Accio, jako jedne z nielicznych żywych stworzeń[1]

Śluz gumochłona jest składnikiem Eliksiru Wiggenowego, służy także do zagęszczania eliksirów.

W serii Edytuj

1993/1994 Edytuj

W roku szkolnym 1993/1994, po tym, jak Draco Malfoy został zaatakowany przez hipogryfa, lekcje opieki nad magicznymi stworzeniami polegały wyłącznie na tym, że uczniowie godzinami karmili gumochłony sałatą. Było to zupełnie bezcelowe, ponieważ stworzonka spokojnie poradziłyby sobie same. Uczniowie nawet twierdzili, że gumochłony wkrótce pękną z przejedzenia.

1994/1995 Edytuj

W Proroku Codziennym ukazał się artykuł przeciwko Hagridowi, napisany przez Ritę Skeeter. Malfoy żalił się, że na jednej z lekcji jego kolega, Crabbe został pogryziony przez gumochłona. Była to jedna z prób kompromitacji Hagrida. Malfoy jednak nie wiedział, że stworzenia te nie mają zębów i dlatego nie mogły nikogo pogryźć.

1996/1997 Edytuj

Podczas szlabanu u Snape'a Harry Potter musiał zeskrobywać śluz gumochłona z biurka.

W eliksirach Edytuj

Za kulisami Edytuj

  • Polską nazwę tej postaci wymyśliła Joanna Lipińska z Warszawy, nieustraszona tropicielka błędów w polskim przekładzie Harry'ego Pottera[2].
  • W filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i więźnia Azkabanu, Peter Pettigrew zaoferował, że sam zamieni się w gumochłona, jednocześnie błagając Syriusza i Remusa, aby nie oddali go w ręce dementorów (co jest ironiczne, zważając na fakt, że jego pseudonim to Glizdogon). Scena została ostatecznie zmodyfikowana.
  • W grze Harry Potter i Komnata Tajemnic, śluz gumochłona jest stosowany jako składnik do eliksiru wiggenowego, który pozwala graczowi na wzmocnienie wytrzymałości zarówno w wersji na konsolę jak i na komputer.
  • Można było skorzystać ze śluzu gumochłona do stworzenia eliksirów na Pottermore.
  • W grze Harry Potter i Kamień Filozoficzny w wersji na PC Snape wysyła Harry'ego do lochów w celu zdobycia różnych składników do stworzenia eliksiru wiggenowego. Śluz gumochłona jest jednym z nich.
  • W grze Harry Potter i Książę Półkrwi, pokazana jest niezwykła ciągłość, bowiem Harry ma za zadanie w Klubie Ślimaka przygotować eliksir wiggenowy, który ma identyczne składniki, jak te, które musiał zdobyć w pierwszej części gry.
  • Pomimo że nie są ssakami, gumochłony mają zdolność do pocenia się.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Wonderbook: Księga Czarów
  2. Harry Potter i więzień Azkabanu (książka) – kilka słów od tłumacza, czyli krótki poradnik dla dociekliwych

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKołkogonekKorniczakKozłagKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecBystroduchCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGromoptakGryfJednorożecKelpiaPrzyczajaczReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodnik KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduRogaty wążSmokŚmierciotulaWampusWilkołakInferius
Nieznana klasyfikacja AetonanAkwawirusyBoginCaiporaChrapak krętorogiCurupiraCzerwony Trutniowiec KrwiopijcaDementorDukuwaqaDwurożecDżinFioletowy Trutniowiec KrwiopijcaGlędatek NiepospolityGnębiwtryskGranianHeliopaciHopekMucha siatkoskrzydłaNargleOgnisty ślimakPikujące lichoPonurakPuszek PigmejskiRogate ślimakiTraszka dwuogonowaTrutniowiec KrwiopijcaTrzygłowy piesWeetimorousbeastieWielka KałamarnicaWielki nawałnik burzowyWiwern z WyeZouwuSmoczognikMatagotLeucrottaCzupakabra