Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki

Harry Potter (seria książek).png

Harry Potter — seria książek fantasy autorstwa Joanne Kathleen Rowling. Główne siedem książek zostało opublikowanych w latach 1997 — 2007. Książki doczekały się ekranizacji wykonanej przez wytwórnię Warner Bros. w postaci ośmiu filmów (ostatnia część została podzielona na dwa).

Fabuła skupia się na losach tytułowego bohatera, Harry'ego Pottera, które dzieją się w świecie magii. Większa część historii ma miejsce w HogwarcieSzkole Magii i Czarodziejstwa, do której uczęszczają główni bohaterowie serii (Harry, Ron i Hermiona). W książkach zostały opisane ich przygody, które przeżyli przez pierwsze siedem lat swojej przyjaźni, podczas których byli wystawiani na ciężkie próby, aby ostatecznie zmierzyć się z Lordem Voldemortem i jego poplecznikami.

Książki[]

Autorka napisała siedem głównych książek oraz kilka dodatkowych. Powstał również sequel w postaci sztuki teatralnej pt. Harry Potter i Przeklęte Dziecko oraz wydanego do niej scenariusza.

Seria główna[]

Seria główna liczy siedem książek. Każda z nich zawiera w sobie historię z całego jednego roku szkolnego. Pierwsze rozdziały książek opisują wydarzenia z okolic połowy lipca (wyjątkiem jest jedynie I tom, którego akcja rozpoczyna się w listopadzie), a ostatnie z czerwca.

Tytuł książki Data wydania w Wielkiej Brytanii Data wydania w Polsce
Harry Potter i Kamień Filozoficzny 26 czerwca 1997 10 kwietnia 2000
Harry Potter i Komnata Tajemnic 2 lipca 1998 13 września 2000
Harry Potter i więzień Azkabanu 8 lipca 1999 31 stycznia 2001
Harry Potter i Czara Ognia 8 lipca 2000 29 września 2001
Harry Potter i Zakon Feniksa 21 czerwca 2003 31 stycznia 2004
Harry Potter i Książę Półkrwi 16 lipca 2005 28 stycznia 2006
Harry Potter i Insygnia Śmierci 21 lipca 2007 26 stycznia 2008

Sequel[]

Sequel rozgrywa się dziewiętnaście lat po zakończeniu wydarzeń z książki Harry Potter i Insygnia Śmierci

1. Harry Potter i Przeklęte Dziecko (Wlk. Brytania: 31 lipca 2016, Polska: 22 października 2016).

Książki uzupełniające[]

Okładka książki Short Stories from Hogwarts of Heroism, Hardship and Dangerous Hobbies

Książki napisane przez J.K. Rowling, które dopełniają serię o nowe wiadomości:

Edycja audiobooków[]

Od momentu powstania serii „Harry Potter”, książki zostały także wypuszczone w formie audiobooków. W Polsce lektorem audiobooków został Piotr Fronczewski, a ich wydawcą - Media Rodzina. W polskiej wersji językowej audiobooki zostały wypuszczone na kasety magnetofonowe oraz na płyty CD. W ostatnim czasie audiobooki zostały udostępnione w pierwszych w historii wydaniach audio online za pośrednictwem sklepu Pottermore, a także udostępniono je bibliotekom do wypożyczania.

Wzbogacone e-booki[]

Okładki wzbogaconych wersji e-booków

W listopadzie 2015 roku wydawnictwo Pottermore Publishing wydało siedem głównych książek w wersji elektronicznej dostępnych jedynie na iBooks. Książki te zostały wzbogacone o pełny oryginalny tekst oraz o ilustracje, animacje i interakcje. Zostały również dodane specjalne adnotacje napisane przez J.K. Rowling. Wszystko to ma dać czytelnikowi „ciekawy wgląd w świat Harry'ego Pottera”[1]. Książki te zostały wydane tylko w sześciu językach (angielskim (amerykańskim i brytyjskim), francuskim, hiszpańskim, niemieckim i włoskim).

Inspiracje[]

Jeden z zestawów klocków LEGO zainspirowanych serią

Książki o przygodach młodego czarodzieja zyskały wielką sympatię na całym świecie, co przyczyniło się do powstawania zainspirowanych serią projektów takich jak:

Ciekawostki[]

  • Zdaniem samej autorki głównym tematem serii jest śmierć.
  • Między wydaniem pierwszego a ostatniego tomu serii minęło 10 lat, dokładnie tyle samo upłynęło między pierwszym i ostatnim filmem.
  • Coraz więcej badaczy na świecie decyduje się nazwać nowo-odkryte gatunki stworzeń na upamiętnienie serii J.K. Rowling. Między innymi są to:
    • Dracorex hogwartsia — dinozaur, który został nazwany na cześć Hogwartu — szkoły magii, do której uczęszczali bohaterowie serii. Nazwę dinozaura można przetłumaczyć jako: „smoczy król Hogwartu”.
    • Ampulex dementor to gatunek osy, której nazwa nawiązuje do dementorów — strażników Azkabanu, którzy potrafili wysysać dusze, osy te z kolei składają larwy w ciałach karaluchów, które w fazie rozwoju zjadają żywicieli od środka. Nazwa ta została nadana na podstawie sugestii zwiedzających Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie.
    • Aname aragog to gatunek pająka z rodziny Nemesiidae, nazwany na cześć Aragoga, fikcyjnego pająka należącego do Hagrida.
    • Wyżej wymieniony gatunek, to nie jedyny nazwany na cześć Aragoga. W 2017 roku archeolodzy Anton A. Nadolny i Alireza Zamani nazwali nowe gatunki irańskich pająków pogońcowatych Lycosa aragogi właśnie na upamiętnienie tej najbardziej znanej akromantuli.
    • Eriovixia gryffindori to z kolei gatunek pająka z rodziny krzyżakowatych, którego nazwa odnosi się do Godryka Gryffindora, pająk ten bowiem posiada odwłok, który kształtem przypomina Tiarę Przydziału — przedmiot należący niegdyś właśnie do Godryka.
    • Również Salazar Slytherin (jeden ze współzałożycieli Hogwartu oraz dawny przyjaciel Gryffindora) został upamiętniony w nazwie gatunku węża z rodziny żmijowatych — Trimeresurus Salazar.
    • Na cześć garboroga został nazwany jeden rodzaj owadów z rzędu pluskwiaków.
    • Lusius malfoyi to gatunek osy pasożytniczej występującej w Nowej Zelandii. Nazwa gatunku została wybrana w odniesieniu do Lucjusza Malfoya. Tom Sanders, badacz, który odkrył ten gatunek, dzięki tej nazwie chciał uświadomić ludziom, że w rzeczywistości tylko niewielki ułamek os jest szkodliwych, a zdecydowana większość odgrywa znaczącą rolę w ekosystemach[2].
  • Z wyjątkiem pierwszego i trzeciego tomu w książce zawsze znajdzie się rozdział o tym samym tytule, co książka.
  • Z wyjątkiem trzeciej części, zawsze jest co najmniej jedna postać, która umiera w ostatnim rozdziale/rozdziałach książek (w drugim tomie jest to jednak bazyliszek, a nie postać ludzka, jednak ginie również „wspomnienie” Voldemorta).
  • Początkowo główna seria o Harrym Potterze obejmowała 36 lat, począwszy od 1981 roku, a skończywszy na 2017 roku, jednak po wydaniu sztuki Harry Potter i Przeklęte Dziecko czas ten wydłużył się o 4 lata i aktualnie cykl trwa równe 40 lat.
  • Do 2018 roku seria „Harry Potter” została przetłumaczona na 80 różnych języków, a na całym świecie sprzedało się blisko 500 milionów egzemplarzy książek.
  • Cała seria liczy w sobie nieco ponad milion (dokładnie 1 100 086) słów.

Galeria[]

Polskie okładki[]

Mary GrandPré[]

HarryPotteriKamieńFilozoficznyKSIAZKA (by Urbanski97).jpg HarryPotteriKomnataTajemnicKSIAZKA (by Urbanski97).jpg HarryPotteriWięzieńAzkabanuKSIAZKA (by Urbanski97).jpg HarryPotteriCzaraOgniaKSIAZKA (by Urbanski97).jpg HarryPotteriZakonFeniksaKSIAZKA (by Urbanski97).jpg HPiKP.jpeg HarryPotteriInsygniaŚmierciKSIAZKA (by Urbanski97).jpg

Jonny Duddle[]

Harry-potter-tom-1-harry-potter-i-kamien-filozoficzny-u-iext43238206.jpg Harry potter i komnata tajemnic01.jpg Harry potter i wiezien azkabanu (duddle).jpg Harry potter i czara ognia (duddle).jpg Harry potter i zakon feniksa (duddle).jpg Harry potter i ksiaze polkrwi (duddle).jpg Harry potter i insygnia smierci (duddle).jpg

Wydanie „dla dorosłych”[]

Harry potter i kamien filozoficzny dorosla.jpg Harry potter i komnata tajemnic dorosla.jpg Harry potter i wiezien azkabanu dorosla.jpg Harry potter i czara ognia dorosla.jpg Harry potter i zakon feniksa dorosla.jpg Harry potter i ksiaze polkrwi dorosla.jpg Harry potter i insygnia smierci dorosla.jpg

Jim Kay[]

HP i kamień filozoficzny (ilustrowany).jpg Harry potter i komnata tajemnic (ilustrowana).jpg Harry potter i wiezien azkabanu (ilustrowana).jpg Harry potter i czara ognia (ilustrowana).jpg

Pozostałe książki[]

Przeklęte dziecko książka.jpg PLFZ.jpg Zbrodnie Grindelwalda.jpg
ScreenShot 20190223191252.png 11409.jpg A9642b58e952cbaf1f59a96573458687.jpg

Przypisy

Advertisement