FANDOM

Helen McCrory (ur. 17 sierpnia 1968 r.) — angielska aktorka teatralna i filmowa znana fanom Harry'ego Pottera z roli Narcyzy Malfoy w filmach:

Biografia Edytuj

Helen Elizabeth McCrory urodziła się 17 sierpnia 1968 roku jako pierworodna córka (ma dwójkę młodszego rodzeństwa) Anne i Iaina McCrorych w Londynie. Ma szkocko-walijskie korzenie. Ukończyła prywatne, żeńskie liceum Queenswood, a rok później wyjechała na stałe do Włoch. Kiedy zdecydowała się na powrót do Anglii, podjęła naukę w Drama Centre London. Wówczas rozpoczęła się jej przygoda z aktorstwem. Z początku Helen grywała w National Theatre London m.in. w sztuce Federico Garcii Lorca, Krwawym Weselu oraz w Mewie u boku Judi Dench i Billa Nighy. W ciągu kolejnych lat Helen McCrory zdobywała coraz większą popularność i wiele przychylnych opinii krytyków jako aktorka teatralna w Les Enfant du Paradis, Triumfie miłości czy Pięciu Złotych Pierścieniach. Podczas odgrywania roli w ostatniej z wymienionych powyżej sztuk, Helen poznała swojego przyszłego męża, Damiana Lewisa.

Tumblr m1gnizgw011qi0gsuo1 500

Helen z mężem, Damianem Lewisem.

W tamtych latach pracowała także w teatrze Sama Mendesa, Donmar Warehouse. Zagrała wówczas, między innymi w Starych Czasach Rogera Mitchella oraz pożeglanym dublecie samego Mendesa: Dwunastej Nocy i Wujku Wanii. Za tę drugą sztukę otrzymała nominację do London Evening Standard Theatre Award dla najlepszej aktorki. Wszystkie przedstawienia odnosiły duże sukcesy, więc Helen nie zaprzestawała występować. Między rolami w Lady Macbeth i Kelly i Po, Helen założyła – wspólnie z Michaelem Sheenem -wytwórnię The Public. W tym samym czasie aktorka poszukiwała nowych wyzwań i po raz pierwszy wystąpiła w produkcji telewizyjnej Streetlife, z zachwytem przyjętej przez krytyków. Za tę rolę otrzymała prestiżową nagrodę BAFTA. Później Helen skupiła się na rolach filmowych, grając m.in. w Hrabim Monte Christo, Królowej, Annie Kareninie czy Frankensteinie. Pierwsza ciąża (w 2006 roku) pokrzyżowała plany Helen, co do odgrywania roli Bellatriks Lestrange w ekranizacji przygód Harry'ego Pottera. Zastąpiła ją Helena Bonham Carter, a Helen otrzymała rolę jej filmowej siostry. W 2007 roku aktorka wyszła za mąż za swojego wieloletniego partnera, Damiana Lewisa i urodziła drugie dziecko. Aktualnie mieszka razem z mężem i dziećmi – córką Manon i synem Gulliverem – w Los Angeles.

Helen McCrory jest aktorką wszechstronną, występującą zarówno w dramatach, jak i komediach. Obecnie jest uważana za jedną z najbardziej szanowanych aktorek swojego pokolenia. Jest również honorowym patronem organizacji dobroczynnej Scene & Heard.

W 2017 aktorka została mianowana Oficerem Orderu Imperium Brytyjskiego (OBE) za zasługi dla dramatu[1].

Filmografia Edytuj

Rok Tytuł Rola
2011 Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga Narcyza Malfoy
2010 Harry Potter i Insygnia Śmierci: część pierwsza Narcyza Malfoy
2009 Harry Potter i Książę Półkrwi Narcyza Malfoy

Ciekawostki Edytuj

Większość siedmiolatków jest wyższa ode mnie!
— Helen na temat swojego wzrostu.

Helen ma tylko 163 centymetry wzrostu.

Zobacz też Edytuj

Przypisy