(…) ci, którzy są posiadaczami hipogryfów, mają prawny obowiązek rzucić na swoje zwierzę zaklęcie zwodzące, aby zniekształcić obraz hipogryfa, gdyby zobaczył go mugol. Zaklęcia zwodzące należy codziennie odnawiać, ponieważ ich efekty nie utrzymają się długo.
Newton Skamander[źródło]

Hipogryf (ang. Hippogriff) — stworzenie magiczne, hybryda powstała z połączenia konia i orła.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Hipogryf miał mniej więcej takie same rozmiary co koń. Posiadał głowę, przednie kończyny i skrzydła orła oraz tylne kończyny, i zad konia. Dziób hipogryfa zwykle był barwy stalowoszarej, zaś oczy – pomarańczowej. Dzięki swoim potężnym, dobrze umięśnionym skrzydłom potrafił latać z dość dużą prędkością.

Sierść i pióra stwora mogły mieć różne odcienie:

  • ciemnoszare,
  • różowawe,
  • kasztanowe,
  • kruczoczarne,
  • brązowe.

Odżywianie[edytuj | edytuj kod]

Hipogryf był drapieżnikiem i padlinożercą, żywił się małymi ssakami i gryzoniami, rzadziej rybami lub ptakami. Jednym z jego ulubionych pokarmów były fretki.

Honor hipogryfa[edytuj | edytuj kod]

Stworzenia te bardzo łatwo było urazić. Wystarczyła jedna mała wzmianka, aby ściągnąć na siebie jego gniew. Był łagodny, o ile nie okazywało mu się oznak słabości. Aby go „ułaskawić”, należało się przed nim ukłonić. Nie wolno było wtedy mrugnąć ani wykonywać gwałtownych ruchów, przynajmniej dopóki stworzenie nie nabrało do nas zaufania. Po odwzajemnieniu ukłonu, można było do niego podejść, pogłaskać, a nawet go dosiąść.

O skutkach złego traktowania hipogryfa na własnej skórze przekonał się Draco Malfoy, którego zaatakował rozwścieczony Hardodziob podczas zajęć z Opieki Nad Magicznymi Stworzeniami.

Hipogryfy w Hogwarcie[edytuj | edytuj kod]

Pierwszy raz spotykamy hipogryfy w trzecim tomie przygód młodego czarodzieja. Rubeus Hagrid, świeżo upieczony nauczyciel opieki nad magicznymi stworzeniami, który na pierwszej lekcji zaprowadził uczniów do padoku, w którym te stworzenia mieszkały. Jeden z nich, Hardodziob, zranił Dracona Malfoya podczas lekcji Opieki Nad Magicznymi Stworzeniami. W adaptacji filmowej pokazano jedynie szarego Hardodzioba, przechrzczonego później na Kłębolota.

Znane hipogryfy[edytuj | edytuj kod]

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]