FANDOM

Istotą jest każde stworzenie obdarzone inteligencją wystarczającą do zrozumienia praw magicznej społeczności i do współodpowiedzialności przy ustaleniu tych praw.
— Prawo ustanowione przez Grogana Kikuta dotyczące istot

Istota (ang. Being) — jedna z trzech grup magicznych stworzeń używanych przez Ministerstwo Magii, aby je rozróżnić. Status istot posiadają gobliny, wampiry, wiedźmy, olbrzymy, skrzaty domowe, wile i wilkołaki, czyli „stworzenia obdarzone inteligencją wystarczającą do zrozumienia praw magicznej społeczności i do współodpowiedzialności przy ustaleniu tych praw”. Proponowano go również innym inteligentnym bytom: centaurom i trytonom, jednak one wolały pozostać „zwierzętami”, ponieważ obraziły się, że mają być w tej samej grupie co wiedźmy czy wampiry.

Historia Edytuj

Niewiele dało się usłyszeć w straszliwym zgiełku, w którym skrzeczenie dirikraków i lamenty lelków wróżebników mieszały się z nieustającą, przeszywającą pieśnią świergotników. Kiedy czarownice i czarodzieje próbowali omówić leżące przed nimi dokumenty, najróżniejsze chochliki i elfy zaczęły krążyć nad ich głowami, chichocząc i trajkocząc. Około tuzina trolli jęło rozbijać komnatę maczugami, podczas gdy baby-jagi krążyły po sali w poszukiwaniu dzieci do zjedzenia. Przewodniczący rady wstał, pośliznął się na odchodach kudłonia i wybiegł z sali, miotając przekleństwa.
— Bathilda Bagshot w Dziejach magii

Definicja „istot" ma długą historię. W XIV wieku Burdock Muldoon, ówczesny przewodniczący Rady Magów, postanowił, że każdy członek magicznego społeczeństwa, który chodzi na dwóch nogach, otrzyma odtąd status istoty, podczas gdy reszta pozostanie zwierzętami. W duchu przyjaźni wezwał wszystkie istoty na spotkanie na szczycie, w celu omówienia nowych praw czarodziejskiego świata i z przerażeniem stwierdził, że się przeliczył. Sala spotkań zapełniła się goblinami, które przyprowadziły ze sobą tyle dwunogich stworzeń, ile tylko udało się im się znaleźć.