FANDOM

Kręgosłup skorpeny (ang. Lionfish spine) — szkielet drapieżnej ryby morskiej, skorpeny. Po sproszkowaniu używany jako składnik eliksirów. Był niezbędny przy warzeniu m.in. eliksiru Wiggenowego oraz eliksiru Herbicydowego.

W serii Edytuj

  • Harry Potter na swoim pierwszym roku nauki w Hogwarcie odmierzał porcję sproszkowanego kręgosłupa skorpeny na jednej z ostatnich przed Bożym Narodzeniem lekcji eliksirów w 1992 roku[1].
  • Kręgosłup skorpeny można było kupić m.in. w aptece na ulicy Pokątnej za 2 galeony.
  • W 1994 r. Molly Weasley zrobiła na ulicy Pokątnej zakupy dla Harry'ego, m.in. uzupełniła jego zapasy składników eliksirów o płetwy skorpeny i esencję belladonny[2].

Etymologia Edytuj

W języku angielskim spine oznacza kręgosłup, zaś spines to kolce.

Za kulisami Edytuj

Skorpena znana jest przede wszystkim ze swoich długich, jadowitych kolców, które można odłamać od kręgosłupa, dlatego wydaje się, że pojęcie Lionfish spines winno być przetłumaczone jako kolce skorpeny. Przemawia za tym ilustracja tego składnika eliksirów, przedstawiająca kolce ryby, a nie jej kręgosłup, w słoju. Andrzej Polkowski jednak w tomie pierwszym użył tłumaczenia kręgosłup skorpeny, zaś w czwartym płetwy skorpeny, w odniesieniu do tego samego pojęcia.

Występowanie Edytuj

Przypisy