Disambig.svg Ten artykuł dotyczy księgarni. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa
Weszli do księgarni. Wzdłuż ścian były tam półki od podłogi do sufitu, a na nich księgi oprawione w skórę, wielkie jak płyty chodnikowe, maleńkie książeczki oprawione w jedwab, rozmiarów znaczków pocztowych, książki pełne dziwnych symboli i kilka książek, w których nic nie było.
— Narrator o księgarni[źródło]

Esy i Floresy (ang. Flourish and Blotts) — księgarnia znajdująca się przy ulicy Pokątnej, założona w 1454 roku. Sklep miał kilka problemów z niektórymi książkami, takimi jak Niewidzialne Księgi Niewidzialności, co kosztowało ich bardzo dużo pieniędzy, choć nigdy ich nie znaleźli, i Potworne Księgi Potworów, które rozrywały się nawzajem. Esy i Floresy prowadziły również serwis, który pozwalał na zakup książek poprzez dostawę sową. Przyjmowali również zamówienia na takie książki jak Życie i kłamstwa Albusa Dumbledore'a.

Historia[edytuj | edytuj kod]

XV wiek[edytuj | edytuj kod]

Księgarnia Esy i Floresy powstała na ulicy Pokątnej w 1454 roku.

1992[edytuj | edytuj kod]

Monster book.png

W 1992 roku w księgarni gościł Gilderoy Lockhart, który podpisywał swoją książkę Moje magiczne ja. Wówczas też ogłosił publicznie, że od nowego roku zostanie nauczycielem Obrony przed czarną magią w Hogwarcie. W tym samym czasie w księgarni był Harry Potter z przyjaciółmi i Lockhart wykorzystał jego obecność dla uzyskania rozgłosu. W świetle reflektorów wręczył Harry'emu swoje książki, które chłopiec oddał później Ginny Weasley.

W międzyczasie doszło do sprzeczki pomiędzy panem Weasleyem i Lucjuszem Malfoyem. Ten drugi potajemnie wrzucił do kociołka Ginny dziennik Toma Riddle'a.

1993[edytuj | edytuj kod]

Flourish and Blotts sign.jpg

Latem 1993 roku na wystawie księgarni znalazło się sporo egzemplarzy Potwornej księgi potworów (jeden z egzemplarzy trafił do Harry'ego, który dostał książkę na urodziny jako podręcznik szkolny do Opieki nad magicznymi stworzeniami, której od tego roku nauczał Rubeus Hagrid). Księgarz poobwiązywał je grubymi paskami, gdyż miały tendencje do gryzienia się nawzajem i prawie się załamał, gdy Ron i Hermiona poprosili o dwa egzemplarze. Ponadto Harry kupił także Demaskowanie przyszłości Kasandry Vablatsky. W czasie, gdy księgarz prowadził Harry'ego do małego rogu, gdzie znajdowała się książka, młody Potter widział inne podobne tytuły: Przewidywanie nieprzewidywalnego: jak uchronić się przed wstrząsami, Omen śmierci: co robić, kiedy już wiadomo, że nadchodzi najgorsze czy Rozbite kule: kiedy los staje się podły.

1994[edytuj | edytuj kod]

W 1994 roku Molly Weasley udała się do księgarni, by kupić Standardową księgę zaklęć, stopień 4, dla Harry'ego, Rona i Hermiony.

Książki[edytuj | edytuj kod]

Wnętrze księgarni

Komiksy[edytuj | edytuj kod]

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Z księgarnią prawdopodobnie powiązane kapitałowo było wydawnictwo Flourish & Blotts Publishers.
  • Wnętrze księgarni wykorzystane zostało w serialu młodzieżowym Tajemnice domu Anubisa emitowanym na antenie Nickelodeon.

Za kulisami[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Flourish and Blotts - hand pointing sign - MPF.png