LEGO Harry Potter: Lata 1−4 (ang. LEGO Harry Potter: Years 1-4) — gra wideo w formie LEGO z 2010 roku, wyprodukowana przez Traveller's Tales, wydana przez Warner Bros. Interactive Entertainment. Dystrybutorem gry został TimeWarner. Pierwsze pogłoski o grze pojawiły się w internecie pod koniec 2008 roku. W marcu 2009 wyciekły wiadomości o jej istnieniu, natomiast w czerwcu tego samego roku dystrybutor oficjalnie potwierdził ten fakt.

Jej akcja bazuje na pierwszych czterech filmach serii przygód młodego czarodzieja: Kamieniu Filozoficznym, Komnacie Tajemnic, więźniu Azkabanu i Czarze Ognia. Serwis metacritic przyznał grze 79 punktów na 100[1], zaś gry-online.pl ocenę 7,5[2].

Rok później, w listopadzie 2011 roku, gra doczekała się sequelu — LEGO Harry Potter: Lata 5−7. Jego akcja bazuje na następnych czterech filmach, od Zakonu Feniksa do Insygniów Śmierci część 2.

Grę można kupić za pośrednictwem platformy Steam, jej cena wynosi 19,99 €.

W 2016 roku na konsolę PlayStation 4 ukazał się LEGO Harry Potter Collection – zestaw dwóch gier przygotowany specjalnie na konsolę ósmej generacji. Obie części zostały odświeżone graficznie. Ponadto w zestawie znajdują się też dwa dodatki: Spell Pack – pakiet pięciu unikalnych zaklęć oraz Character Pack – 10 niedostępnych dotąd postaci.

Tytuł ten nie był pierwszą grą LEGO osadzoną w świecie Harry’ego Pottera. W 2001 roku wydana została gra LEGO Creator: Harry Potter wyprodukowana przez firmę Superscape. Natomiast w 2002 roku został wydany jej sequel — LEGO Creator: Harry Potter and the Chamber of Secrets.

Rozgrywka[edytuj | edytuj kod]

W grze mamy możliwość wcielenia się w 164 różne postaci, odwiedzenia wielu lokacji, m.in. ulicy Pokątnej, ulicy Śmiertelnego Nokturnu, Dziurawego Kotła, Banku Gringotta czy Hogwartu, który został podzielony na wiele pomieszczeń, np. pokój wspólny każdego z domów, Wielką Salę, szkolne boisko do quidditcha czy Salę Eliksirów.

Każdy rok zawiera po 6 misji + około 3 lekcji (podczas których uczymy się warzyć eliksiry, poznajemy nowe zaklęcia czy zdobywamy umiejętności, np.: umiejętność obchodzenia się z Hardodziobem), każda z misji jest rozbudowana, interesująca, bogata w humor znany z innych gier LEGO. Gra zawiera 24 poziomy + dodatkowe dostępne przy końcu ulicy Pokątnej w banku Gringotta, a w drugiej z 8 skrytek także edytor plansz. Ukończenie podstawowego trybu gry (czyli 24 misji i około 12 lekcji) zajmuje 20-30 godzin, ukończenie gry w 100% zajmuje drugie tyle, tak więc można przygotować się na wiele godzin gry i świetnej zabawy samemu lub przyjacielem/przyjaciółką, ponieważ "LEGO Harry Potter: Lata 1-4" udostępnia nam tryb kooperacji.

Ukończenie gry[edytuj | edytuj kod]

Aby ukończyć grę na 100% musimy:

  • Zaliczyć wszystkie lekcje
  • Ukończyć całkowicie wszystkie poziomy (ukończyć je, zdobyć rangę „prawdziwego czarodzieja”, uratować ucznia w niebezpieczeństwie, zebrać wszystkie cztery elementy herbu Hogwartu) UWAGA: Aby ukończyć poziom całkowicie należy wrócić do niego w trybie swobodnej rozgrywki
  • Ukończyć bonusowe poziomy znajdujące się w Banku Gringotta
  • Zdobyć 20 czerwonych klocków i wykupić je (dzięki nim zyskujemy specjalne bonusy do gry, np. score x8)
  • Zdobyć 200 złotych klocków (poprzez całkowite ukończenie poziomów, zaliczenie lekcji, kupowanie na ulicy Pokątnej, odnalezienie w Hogwarcie itd.)
  • Uratować 50 uczniów w tarapatach
  • Zdobyć 151 postaci oraz zakupić je w sklepie
  • Wykupić wszystkie dodatkowe zaklęcia

Zaklęcia[edytuj | edytuj kod]

Okładka LEGO Harry Potter Collection

Zaklęcia, których trzeba się nauczyć[edytuj | edytuj kod]

Zaklęcia do kupienia na ulicy Pokątnej[edytuj | edytuj kod]

Postacie[edytuj | edytuj kod]

Personel Hogwartu[edytuj | edytuj kod]

Czarnoksiężnicy[edytuj | edytuj kod]

Inni[edytuj | edytuj kod]

Magiczne stworzenia[edytuj | edytuj kod]

Lokacje[edytuj | edytuj kod]

Szkoła Magii i Czarodziejstwa Hogwart[edytuj | edytuj kod]

Klasy[edytuj | edytuj kod]

Pokoje wspólne[edytuj | edytuj kod]

Inne miejsca[edytuj | edytuj kod]

Błonia Hogwartu[edytuj | edytuj kod]

Hogsmeade[edytuj | edytuj kod]

Inne magiczne lokacje[edytuj | edytuj kod]

Lokacje w mugolskim świecie[edytuj | edytuj kod]

Eliksiry[edytuj | edytuj kod]

Przypisy