FANDOM

Legowisko Stworka (ang. Kreacher's den) — miejsce, w którym sypiał i przechowywał swoje rzeczy Stworek, skrzat domowy. Znajdowało się ono w domu przy Grimmauld Place 12 w schowku przy kuchni, pod bojlerem.

W serii Edytuj

Harry Potter: "Dwa lata temu w salonie na górze był duży złoty medalion. Wyrzuciliśmy go. Przywłaszczyłeś go sobie?"
Stworek: "Tak."
Harry Potter: "Gdzie jest teraz?"
Stworek: "Przepadł."
— Harry wypytujący Stworka o medalion[źródło]

25 grudnia 1995 roku Hermiona, razem z Harrym i Ronem, poszła do legowiska, aby wręczyć Stworkowi prezent, który dla niego przygotowała. Ron zapukał do drzwi, a kiedy nie uzyskał żadnej odpowiedzi, otworzył je. Hermiona, widząc, że skrzata nie ma w środku, postanowiła zostawić paczuszkę wśród leżących tam szmat, po czym cicho zamknęła drzwi[1].

Mundungus Fletcher ukradł z legowiska Stworka właściwie wszystkie zgromadzone tam przedmioty, w tym fotografie, Order Merlina pierwszej klasy, puchary z herbem rodu Blacków i medalion Salazara Slytherina. Skrzat widział Mundungusa wychodzącego z jego sypialni i nakazał mu oddać zrabowane przedmioty, jednak on tylko się roześmiał i uciekł[2].

2 sierpnia 1997 roku Harry pobiegł do komórki Stworka, aby zobaczyć, czy skrzat nie ukrył tam medalionu Salazara Slytherina, który mógł zwędzić podczas sprzątania domu. Okazało się, że w legowisku nie było żadnych skarbów, a wśród koców znajdował się tylko podniszczony egzemplarz Szlachectwa naturalnego, czyli genealogii prawdziwych czarodziejów oraz zdechła mysz[2].

Wygląd Edytuj

Drzwi do sypialni Stworka były odrapane i znajdowały się w kącie, naprzeciwko spiżarni, a przez prawie cały czas były zamknięte. Pod bojlerem, w wysokiej na stopę przestrzeni pod rurami, leżała sterta szmat i śmierdzących starych koców. Wśród nich skrzat spał, zwijając się w kłębek. W fałdach szmat były poukrywane stare kawałki chleba i sera, a w kącie znajdowały się zgromadzone przez Stworka monety i drobne przedmioty, które udało mu się ocalić podczas sprzątania. Była tam też kolekcja czarno-białych fotografii oprawionych w srebrne ramki, na których znajdowali się członkowie rodu Blacków, wśród których honorowe miejsce zajmowała Bellatriks Lestrange. To zdjęcie zostało umieszczone przed innymi, a jego szybka posklejana czarodziejską taśmą.

Występowanie Edytuj

Przypisy