Lipa srebrzysta.JPG

Lipa srebrzysta (ang. Silver lime; łac. Tilia tomentosa; zwana także Lipą węgierską) — gatunek występujący w Środkowej i południowo-zachodniej Europie, południowo-wschodniej Azji i w Turcji[1].

Drzewo jest wykorzystywane do produkcji różdżek.

Właściwości[edytuj | edytuj kod]

Lipa jest bardzo niezwykłym i atrakcyjnym drzewem do produkcji różdżek, które były modne w XIX wieku. Popyt przerastał podaż, co wykorzystali wytwórcy barwiąc drzewa na kolor lipy, aby oszukać nabywców. Popularność owych różdżek wiązała się z ich pięknym wyglądem i ich reputacją. Czarodziej lub czarownica posiadający taką różdżkę byli Widzącymi, fachowcami w Legilimencji, najczęściej posiadali obie te cechy. W konsekwencji posiadacz różdżki z drzewa lipowego był znacznego statusu[2].

Kiedy popyt osiągną najwyższą sprzedaż, twórca różdżek Arturo Cephalopos, twierdził, że związek pomiędzy lipą, a jasnowidzeniem było: "kłamstwem rozpowszechnianym przez takich twórców jak Gerbold Ollivander, który zalał towarem z lipy sklep, mając nadzieję na dobry interes". Ale Cephalopods był ignorantem i niedbałym twórcą różdżek, który szybko wyszedł z tego biznesu, nikt tym faktem nie był zaskoczony[3].

Znani właściciele[edytuj | edytuj kod]

Różdżka Newtona Skamandera.

Ciekawostka[edytuj | edytuj kod]

  • Magiczną cechą drewna lipowego była przyjaźń.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Przypisy