FANDOM

List Albusa Dumbledore'a do Gellerta Grindelwalda (eng. Albus Dumbledore's letter to Gellert Grindelwald) — wiadomość, którą Albus Dumbledore wysłał do Gellerta Grindelwalda w czasie gdy się przyjaźnili. W liście przedstawia pewne opinie na temat ich wspólnych planów, dotyczących dominacji czarodziejów nad mugolami. Była to jedna z wielu wiadomości, jakie do siebie pisali i przekazywali za pomocą sowy w tamtym czasie[1].

List najprawdopodobniej później znajdował się dalej w domu Bathildy Bagshot, u której Gellert mieszkał podczas znajomości z Albusem. Po śmierci Dumbledore'a w 1997 roku do Bathildy przyszła Rita Skeeter w celu przeprowadzenia wywiadu. Dziennikarka, korzystając z Veritaserum, zdołała wyciągnąć z czarownicy wiele informacji na temat Albusa, które wykorzystała później by napisać książkę „Życie i kłamstwa Albusa Dumbledore'a”. Podczas wizyty zabrała z domu Bathildy korespondencję Albusa i Gellerta, w tym ten list, którego fotokopia znalazła się w książce.

Zawartość Edytuj

Gellercie
Tak, myślę, że twój pogląd, zgodnie z którym na dominację czarodziejów należy się zgodzić DLA DOBRA MUGLOI, jest chyba problemem kluczowym. Tak, dano nam niezwykłą moc i, tak, ta moc daje nam prawo do panowania, ale i obowiązek wzięcia odpowiedzialności za tych, nad którymi panujemy. Musimy to bardzo mocno podkreślić, to będzie kamień węgielny, na którym będziemy budowali przyszłość. Na pewno spotkamy się ze sprzeciwem, i to właśnie musi być podstawą naszych kontrargumentów. Chcemy przejąć kontrolę DLA WIĘKSZEGO DOBRA. Wynika z tego, że kiedy napotkamy opór, musimy użyć tylko tyle siły, ile będzie niezbędne, i ani trochę więcej. (To był twój błąd w Durmstrangu! Ale nie wypominam ci tego, bo gdyby cię nie wyrzucono ze szkoły, nigdy byśmy się nie spotkali).

Albus[2]

Ciekawostki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 W wywiadzie Bathilda Bagshot powiedziała: „Słyszałam czasami sowę stukającą dziobem do okna sypialni Gellerta i przynoszącą mu list od Albusa!”
  2. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka), rozdział 18, "Życie i kłamstwa Albusa Dumbledore'a"
  3. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka), rozdział 20, "Ksenofilius Lovegood"
  4. The life and times of Albus Dumbledore na Pottermore