Jak ja kocham magię!
Harry Potter[źródło]

Tumblr m5to7e08XZ1rol6yuo2 250.gif

Magia (ang. Magic) — nadprzyrodzona siła, dzięki której można było zmieniać i sterować obiektami oraz zjawiskami. Była cechą dziedziczną, przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

Aby rzucać zaklęcia i inne uroki, należało posiadać różdżkę. (Rzucanie czarów było również możliwe bez pomocy różdżki, lecz potrafili to tylko najpotężniejsi czarodzieje, na przykład Albus Dumbledore). Była ona podstawowym przedmiotem dla czarodzieja. Istniały dwa rodzaje magii: zwykła magia i czarna magia. Czarna Magia była używana najczęściej przez śmierciożerców, na których czele stał największy czarnoksiężnik w historii – Lord Voldemort. Oprócz czarodziejów magię znały także niektóre magiczne stworzenia, jak skrzaty domowe. Mogły one lewitować przedmioty, znikać i wiele innych rzeczy z tym związanych.

Nauka[edytuj | edytuj kod]

Wszyscy czarodzieje powinni byli uczyć się w szkołach magii, aby opanować jej dziedziny. W Hogwarcie studenci uczyli się sporządzać eliksiry, przepowiadać przyszłość, zaklęć oraz samej historii magii i wielu innych rzeczy. W niektórych szkołach studenci opanowywali także czarną magię, co w Hogwarcie było zakazane, a za jej użycie zostawało się wydalonym ze szkoły.

Szkoły magii[edytuj | edytuj kod]

Nauka rzucania zaklęć

Istniało osiem placówek umożliwiających młodym czarodziejom kształtowanie charakteru oraz zdobywanie wiedzy potrzebnej do doskonalenia umiejętności magicznych. Po ukończeniu szkoły, czarodzieje posiadali już pełne wykształcenie i mogli rozpocząć pracę.

  1. Akademia Magii Beauxbatons
  2. Instytut Magii Durmstrang
  3. Szkoła Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie
  4. Mahoutokoro
  5. Koldovstoretz
  6. Szkoła Magii Uagadou
  7. Castelobruxo
  8. Ilvermorny

Historia[edytuj | edytuj kod]

Starożytność[edytuj | edytuj kod]

Starożytny Egipt[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Egipt
Sfinks

Prawdopodobnie jedno z miejsc, gdzie magia była praktykowana najwcześniej. Możliwe, że egipscy czarodzieje byli również kapłanami. Dowodem na to są rzucone na piramidy klątwy, które miały uchronić spoczywających tam faraonów oraz ich bogactwo przed potencjalnymi złodziejami. Prawdopodobnie jedną z najbardziej znanych klątw, jest domniemana klątwa grobowca Tutanchamona, która przeniknęła do popkultury mugoli. Egipt to również miejsce naturalnego występowania sfinksów oraz feniksów, które były często przedstawiane w kulturze egipskiej. Wizerunek sfinksa został uwieczniony na egipskim posągu, Wielkim Sfinksie.

Starożytne Indie[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Indie
Flaga Indii

Jedno z pierwszych miejsc, gdzie magia była znana od starożytności. Indyjscy czarodzieje wynaleźli zaklęcie Serpensortia, które służyło do zaklinania węży. Prawdopodobnie tam odkryto latający dywan, popularny środek transportu w Azji. Czarodzieje w starożytnych Indiach cieszyli się dużym szacunkiem. W Indiach występowały naturalnie feniksy, których wizerunek przeniknął do kultury indyjskiej.

Starożytna Grecja[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Grecja

Wizerunek Kirke

Prawdopodobnie w Grecji rozpoczęto praktykę Czarnej Magii. Tam, za sprawą Herpona Podłego, wykluł się pierwszy bazyliszek. Herpon stworzył prawdopodobnie pierwszego horkruksa[1]. Był wynalazcą wielu czarnoksięskich zaklęć. W Grecji, w środowisku naturalnym występowało wiele magicznych stworzeń, które przeniknęły do kultury oraz mitologi Greków. Były to między innymi: trójgłowy pies, który pojawił się w mitologii greckiej jako Cerber. Innymi przykładami mogą być: centaury, chimery, gryfy, trytony oraz cyklopy. Grecja była ojczyzną czarownicy, Kirke, która również pojawiła się w mitologii greckiej. Zasłynęła z przemieniania ludzi w świnie, więc prawdopodobnie była jedną z pierwszych czarownic, posiadających umiejętność transmutacji. Możliwe, że również zaklęcie patronusa zostało wynalezione w Grecji. Z tego zaklęcia słynął Andros Niezwyciężony. Potrafił wyczarować patronusa wielkości olbrzyma.

Charakterystyka[edytuj | edytuj kod]

Umiejętności magiczne objawiały się już w młodym wieku - nierzadko wśród dzieci w wieku przedszkolnym[2].

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Przypisy