Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki
Disambig.svg
Ten artykuł dotyczy rośliny. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa

„Mandragora to silny środek pobudzający. Używa się jej, aby przywrócić pierwotną postać ludziom, którzy ulegli transmutacji albo zostali poddani złemu urokowi [...] Krzyk mandragory jest zgubny dla każdego, kto go usłyszy.”
Hermiona Granger na lekcji zielarstwa[źródło]

Mandragora (ang. Mandrake) — roślina lecznicza. Z dojrzałej Mandragory można było uwarzyć eliksir, który ożywiał spetryfikowanych.

Charakterystyka[]

Wygląd[]

Mandragora na Pottermore

Bulwa przypominała kształtem noworodka – posiadała usta, oczy i nos. Jej podłużne liście przypominały włosy. Mandragora była już dojrzała, gdy zaczynała poruszać się w swojej doniczce.

Właściwości[]

Krzyk dojrzałej mandragory był zabójczy dla ludzi, sadzonki zaś mogły jedynie ogłuszyć na kilkanaście godzin. Była silnym środkiem pobudzającym. Używało się jej, aby przywrócić pierwotną postać ludziom, którzy zostali poddani złemu urokowi. By zadziałać musi być ona duszona.

Pochodzenie[]

Profesor Sprout z sadzonką mandragory

Roślina była używana od czasów starożytnych jako roślina lecznicza i była tradycyjnie związana z działalnością magiczną. Zawierała hioscyaminę, skopolaminę i mandragorin. Medycznie była używana jako środek przeciwbólowy i środek uspokajający. Wykorzystywano to w starożytności do operacji. Przedawkowanie mogło być śmiertelne.

W serii[]

Sadzonka mandragory

Profesor Sprout uczyła na lekcji zielarstwa o mandragorach, był to element programu drugiego roku nauki zielarstwa w Hogwarcie. Wyleczono za jej pomocą między innymi: Hermionę Granger, Penelopę Clearwater, Justina Fincha-Fletcheya i Colina Creeveya.

W 1912 roku w wypadku związanym z Mandragorami zginęła Minister Magii Venusia Crickerly. Podczas bitwy o Hogwart rośliny były wykorzystywane w walce ze śmierciożercami.

Żeby ją przesadzić, trzeba było posłużyć się wedle tych kroków:

  1. Założyć nauszniki. Przy przesadzaniu mandragora zabójczo krzyczała.
  2. Złapać za wystającą część „gałęzi” z czubka głowy i mocno pociągnąć, wyrywając ją wraz z korzeniami.
  3. Szybko wsadzić do drugiej doniczki i przysypać ziemią, zakopując ją.

Ostrzeżenie: Lepiej jej nie drażnić!

Za kulisami[]

Mandragora jako figurka LEGO

  • W LEGO Harry Potter: Lata 1–4 mandragory można znaleźć w całym zamku, i mogą być używane do rozbijania przedmiotów szklanych.
  • Znalezienie korzenia mandragory, który znajduje się w cieplarni, jest częścią zadania Erniego Macmillana w grze Harry Potter i Zakon Feniksa.

Ciekawostka[]

  • Tworząc mandragorę, Joanne Kathleen Rowling inspirowała się rośliną o tej samej nazwie. Mandragora lekarska (M. officinarum) znana była już w starożytności, przypisywano jej właściwości magiczne i stosowano jako roślinę leczniczą. Szczególną wagę przywiązywano do korzenia, który często przybierał kształt zbliżony do ludzkiej postaci[1].

Występowanie[]

Przypisy

Advertisement