FANDOM

Marian Opania (ur. 1 lutego 1943 r. w Puławach) — polski aktor dubbingowy, teatralny, telewizyjny i filmowy. Napisał scenariusz dubbingu tylko do filmu Zakochany Kundel II: Przygody Chapsa. Użyczył swojego głosu Lordowi Voldemortowi w polskiej wersji filmu Harry Potter i Kamień Filozoficzny i Aberforthowi Dumbledore'owi w polskiej wersji filmu i gry video Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga.

Zadebiutował w 1962 roku w filmie Warszawa w reżyserii Andrzeja Wajdy, czyli dwa lata przed ukończeniem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. W latach 1964–1977 był aktorem Teatru Klasycznego w Warszawie. Obecnie należy do zespołu aktorskiego warszawskiego Teatru Ateneum. Jego synem jest aktor Bartosz Opania (ur. 6 grudnia 1970). Jest członkiem Partii Dobrego Humoru. Dużą popularność przynosiły mu role komediowe.

Życiorys Edytuj

Absolwent I Liceum Ogólnokształcącego im. A. J. ks. Czartoryskiego w Puławach (1960), a następnie PWST w Warszawie (1964).

Debiutował w noweli Warszawa w filmie Miłość dwudziestolatków (L’amour a vingt ans) Andrzeja Wajdy w 1962 r. W teatrze debiutował na scenie Teatru Klasycznego w Warszawie (10 października 1964 r.).

Znany z wykonań piosenki aktorskiej, z występów w kabaretach i ról komediowych. Współpracował m.in.: z Teatrem Scena Prezentacje w Warszawie.

Od 1993 roku związany z Teatrem Ateneum. Obecnie na Scenie 61 gra monodram „W progu, czyli tajemnica zaniechanych spodni” w reżyserii Bartka Konopki. Premiera odbyła się 12 czerwca 2013.

Jest ojcem aktora Bartosza Opani. Ma również córkę, Magdalenę.

Kariera zawodowa Edytuj

  • Teatr Klasyczny w Warszawie 1964 – 1972 aktor
  • Teatr Studio Warszawa 1972 – 1977 aktor
  • Teatr Kwadrat Warszawa 1978 – 1978 aktor
  • Teatr Komedia Warszawa 1979 – 1981 aktor
  • Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa od 1981 aktor

Odznaczenia i nagrody Edytuj

  • Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego od tygodnik „Ekran” dla najlepszego młodego aktora roku za role w filmach Skok i Sąsiedzi (1970).
  • Odznaka Honorowa „Zasłużony Działacz Kultury” (1988).
  • Nagroda na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej za rolę w spektaklu Moskwa-Pietuszki (1992).
  • Nagroda za najlepszą rolę męską na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej za film Sauna (1993).
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2003).
  • Nagroda Teatru Polskiego Radia Wielki Splendor (2004).
  • Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009)

Polski dubbing Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Wraz z Wiktorem Zborowskim tworzy kabaret Super Duo.
  • W 1988 został odznaczony jako zasłużony działacz kultury.
  • Od 2003 roku jest kawalerem Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
  • W 2009 roku został odznaczony medalem Gloria Artis.

Zobacz też Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Marian Opania