Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki
Komunikat.png
„Tak? Chętnie zobaczę, jak zatrzymuje go taki wielki mugol, jak ty. - Kto? - zapytał Harry z najwyższym zainteresowaniem. - Mugol - odrzekł Hagrid. - Tak nazywamy zwykłych, pozamagicznych gościów. Niestety, miałeś pecha dorastać w rodzinie największego mugola, jakiego oglądały moje oczy.”
— fragment rozdziału czwartego Strażnik kluczy książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Mugol (ang. Muggle)[1]człowiek, który nie posiada zdolności magicznych i nie jest w stanie w żaden sposób ich u siebie rozwinąć.W Stanach Zjednoczonych czarodzieje nazywali ich „niemagami”, będący skrótem od „osoby niemagicznej” (ang. No-Maj)[2][3]. Wobec mugoli stosowane są środki ostrożności mające na celu odciągnięcie ich uwagi od świata czarodziejów. Nadzoruje tego typu działania Ministerstwo Magii. Czarodzieje ukrywali się przed mugolami ze względu na ich historyczną wrogość wobec siebie. Mugolem nazywa się również osoby, które nie mają wyobraźni, nie wierzą w istnienie magicznego świata. Wszelkie sytuacje, istoty pochodzące z magicznego świata, są dla nich niewidoczne, albo widzą je inaczej, na przykład widzą dementorów jako wielką nieprzeniknioną mgłę albo mogą poczuć smutek.

Wielu czarnoksiężników odznaczało się obsesją na punkcie likwidacji mugolskich dzieci (tzw. mugolaków; mugolakiem była m.in. Hermiona Granger) i ustanowienia świata czarodziejów wyłącznie dla rodów czystej krwi. Śmierciożercy traktowali jako rozrywkę mordy na mugolach. Przeciwko agresji wobec mugoli protestował między innymi Albus Dumbledore. W lipcu 1997 roku Lord Voldemort spotkał się ze swoimi śmierciożercami w sprawie porwania Harry'ego Pottera. W trakcie tego spotkania zabił nauczycielkę mugoloznastwa Charity Burbage, która rozpowszechniała pogląd, że czarodzieje są równi mugolom.

Żeby radzić sobie bez magii, mugole wymyślają wiele dziwnych dla czarodziejów przyrządów, takich jak telefony, komputery, czy samochody. Artur Weasley był zafascynowany mugolskimi wynalazkami - często składał je, zaczarowywał i z powrotem składał, tak jak to było w przypadku latającego Forda Anglia. Wśród czarodziejów byli tacy, którzy fascynowali się światem mugoli i ich zwyczajami. Wśród nich był Artur Weasley i Albus Dumbledore , Artur zarówno w swojej pracy, jak i w życiu prywatnym stykał się z wieloma najróżniejszymi przedmiotami mugolskimi (między innymi elektrycznością, wtyczkami czy też gumową kaczką). Analiza tych przedmiotów i ich zastosowań była jedną z jego pasji, natomiast Albus często korzystał z niektórych mugolskich przedmiotów (np. uwielbiał cytrynowe dropsy).

Znani mugole[]

Etymologia[]

Słowo muggles może mieć związek z najbardziej popularnym angielskim słowem mug, co oznacza kubek bądź kufel, jednak większość badaczy odrzuca ten związek. Inne, bardziej interesujące znaczenie słowa muggles to: frajerzy, naiwniacy, czy też tumani[4].

Występowanie[]

Przypisy

Advertisement