FANDOM

Tak? Chętnie zobaczę, jak zatrzymuje go taki wielki mugol, jak ty. - Kto? - zapytał Harry z najwyższym zainteresowaniem. - Mugol - odrzekł Hagrid. - Tak nazywamy zwykłych, pozamagicznych gościów. Niestety, miałeś pecha dorastać w rodzinie największego mugola, jakiego oglądały moje oczy.
— fragment rozdziału czwartego Strażnik kluczy książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Mugol (ang. Muggle)[1] — człowiek, który nie posiada zdolności magicznych i nie jest w stanie w żaden sposób ich u siebie rozwinąć. Wobec mugoli stosowane są środki ostrożności mające na celu odciągnięcie ich uwagi od świata czarodziejów. Nadzoruje tego typu działania Ministerstwo Magii. Czarodzieje ukrywali się przed mugolami ze względu na ich historyczną wrogość wobec siebie.

Wielu czarnoksiężników odznaczało się obsesją na punkcie likwidacji mugolskich dzieci (tzw. mugolaków; mugolakiem była m.in. Hermiona Granger) i ustanowienia świata czarodziejów wyłącznie dla rodów czystej krwi. Śmierciożercy traktowali jako rozrywkę mordy na mugolach. Przeciwko agresji wobec mugoli protestował między innymi Albus Dumbledore.

Wśród czarodziejów byli tacy, którzy fascynowali się światem mugoli i ich zwyczajami. Jednym z nich był Artur Weasley, który zarówno w swojej pracy, jak i w życiu prywatnym stykał się z wieloma najróżniejszymi przedmiotami mugolskimi (między innymi elektrycznością, wtyczkami czy też gumową kaczką). Analiza tych przedmiotów i ich zastosowań była jedną z jego pasji.

W lipcu 1997 roku Lord Voldemort spotkał się ze swoimi śmierciożercami w sprawie porwania Harry'ego Pottera. W trakcie tego spotkania zabił nauczycielkę mugoloznastwa Charity Burbage, która rozpowszechniała pogląd, że czarodzieje są równi mugolom.

Mugolem nazywa się również osoby, które nie mają wyobraźni, nie wierzą w istnienie magicznego świata. Nie widzą dementorów. Jeśli jest ich wiele, mugole widzą to jako wielką, nieprzeniknioną mgłę oraz czują smutek.

Czarodzieje na ogół nie znali słodyczy mugoli, takich jak cytrynowe dropsy. Niektórzy dziwili się jak mogą oni żyć bez magii.

Żeby radzić sobie bez magii mugole wymyślają wiele dziwnych dla czarodziejów przyrządów, takich jak telefon, samochody, itd. Artur Weasley bardzo interesował się takimi rzeczami i często zdarzało się, że składał je, zaczarowywał i z powrotem składał, tak było w przypadku latającego Forda Anglia.

Mugole posiadają inne pieniądze niż czarodzieje, w każdym kraju waluta ta nazywa się inaczej, np. dolar, złoty, funt, itp.

W Stanach Zjednoczonych przyjął się termin „niemag”, będący skrótem od „osoby niemagicznej” (ang. No-Maj)[2][3].

Znani mugole Edytuj

Etymologia Edytuj

Słowo muggles może mieć związek z najbardziej popularnym angielskim słowem mug, co oznacza kubek bądź kufel, jednak większość badaczy odrzuca ten związek. Inne, bardziej interesujące znaczenie słowa muggles to: frajerzy, naiwniacy, czy też tumani[4].

Występowanie Edytuj

Przypisy