Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki

Niewymowny (ang. Unspeakable) — osoba pracująca w Departamencie Tajemnic, tajnej części Ministerstwa Magii. Mało wiadomo na temat tego zawodu.

Praca i obowiązki[]

Broderick Bode – niewymowny

Bardzo niewiele wiadomo o tym, co faktycznie robili niewymowni, ze względu na wysoki poziom tajemnicy otaczającej Departament Tajemnic. Niektórzy mogli badać miłość w Sali Miłości, która zgodnie z zaleceniami Albusa Dumbledore'a, była zamknięta na klucz przez cały czas. Także pracowali nad pojęciem czasu w Sali Czasu, w której ministerstwo przechowywało zmieniacze czasu, dopóki nie zostały one zniszczone w czasie bitwy w Departamencie Tajemnic. Inni z kolei mogli odkrywać naturę myśli w Sali Myśli lub śmierci w Sali Śmierci.

Właśnie w Sali Śmierci został zabity Syriusz Black, ojciec chrzestny Harry'ego Pottera[1]. W tej sali znajdowała się zasłona śmierci, która działa jako jednokierunkowe drzwi, oddzielające krainę zmarłych od żywych. Każda żywa istota przechodząca w pobliżu zasłony mogłaby usłyszeć głosy swoich bliskich, którzy już nie żyli. Jednak każda żywa istota, która spróbowałaby ją przekroczyć, poniosłaby natychmiastową śmierć.

Specyfika pracy[]

Augustus Rookwood - śmierciożerca. Był niewymownym

Zakres obowiązków niewymownych oraz specyfika ich pracy jest nieznana. Powodem tego, jest praca w najbardziej utajnionym departamencie Ministerstwa Magii. Trudno jest określić, czy sam Minister Magii dobrze wiedział, co znajduje się w pomieszczeniach Departamentu Tajemnic. Niewymowni byli zobowiązani trzymać w sekrecie informacje o tym, co znajduje się w departamencie. Byli kimś na kształt mnichów zobowiązanych do „ślubów milczenia”. Augustus Rookwood (późniejszy śmierciożerca) pracował w tym departamencie, jako niewymowny i swoją wiedzę przekazał Voldemortowi. Jak wielkim przewinieniem było złamanie „zakazu mówienia” o Departamencie Tajemnic, może świadczyć fakt, że Rookwood za swoje przewinienie trafił do Azkabanu i był uznany za jednego z najgroźniejszych więźniów.

Niewymowni strzegli dostępu do różnych przedmiotów, które uznane zostały za bardzo niebezpieczne lub wydawane za specjalnym pozwoleniem - jak zmieniacze czasu. Prawdopodobnie nie mogli nawet dotykać ani przenosić przepowiedni umieszczanych w Sali Przepowiedni, ponieważ strzegły ich bardzo silne zaklęcia obronne. Broderick Bode - niewymowny, na którego rzucone zostało zaklęcie Imperius, stawiał wielki opór przed tym zaklęciem - przypuszcza się, że po wydaniu mu rozkazu wykradnięcia przepowiedni Harry'ego, Bode walczył z zaklęciem, bo wiedział czym grozi mu dotknięcie przepowiedni. Jak wiadomo nie udało mu się jej wykraść i trafił z silnymi obrażeniami do Szpitala św. Munga.

Ciekawostki[]

  • W Departamencie Tajemnic znajdowała się Sala Miłości, która była cały czas zamknięta. Tylko pracownicy tego wydziału wiedzieli, co się w niej znajduje.
  • Nie wiadomo czemu, jako jednego ze środków bezpieczeństwa, który mógłby zabezpieczyć tajność zawartości pomieszczeń Departamentu Tajemnic, nie zastosowano na niewymownych Przysięgi Wieczystej. Bardzo możliwe jest to, że stało się to z powodu niebezpieczeństwa jakie mogłaby nieść ta klątwa przy wyjawieniu tajemnicy w przypadku potrzeby uratowania komuś życia.

Znani niewymowni[]

Przysięgi - inne przykłady[]

Zobacz też[]

Występowanie[]

Przypisy