Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki

Niuchacz (ang. Niffler) — czarne, puchate stworzenie z długim ryjkiem. Gobliny wykorzystywały je w poszukiwaniach ukrytych skarbów, z powodu ich zamiłowania do wszystkiego, co się świeci. Te stworzenia, mimo iż były łagodne i przymilne nie powinny być jednak trzymane w domu, gdyż w poszukiwaniu błyskotek mogły go zdemolować[1][2].

Swoje zdobycze chowały do bardzo pojemnej skórnej torby na brzuchu[1][2]. Niuchacze występowały w środowisku naturalnym w Wielkiej Brytanii, żyły w norach wydrążonych nawet do dwudziestu stóp pod ziemią. Z wyglądu przypominały krzyżówkę kreta i dziobaka[1]. W jednym miocie rodziło się od sześciu do ośmiu młodych niuchaczy.

Opis[]

Niuchacz był gryzopodobnym stworzeniem z długim ryjkiem, podobnym do dziobaka i czarnym, puszystym owłosieniem. Pochodził z Wielkiej Brytanii, w której żył w norach, wydrążonych nawet do dwudziestu stóp pod ziemią, a samice rodziły od sześciu do ośmiu młodych.

Niuchacze miały torbę na brzuchu, do której można było włożyć więcej niż się początkowo wydawało. Podobnie do tego działało zaklęcie Capacious extremis, którego efekt rozszerzał torbę.

W serii[]

Newton Skamander opróżnia torbę niuchacza

  • Newton Skamander, gdy przybył w 1926 roku do Nowego Jorku, miał w swojej walizce niuchacza, który z niej uciekł i w poszukiwaniu złota oraz innych błyszczących przedmiotów okradł kilku klientów banku, wszedł do jego skarbca, a nawet włamał się do sklepu jubilerskiego Voclain & Co[2].
  • Podczas spotkania zwolenników Grindelwalda w mauzoleum rodziny Lestrange w 1927 roku wypuszczony z walizki Newta, niuchacz ukradł Gellertowi fiolkę z braterstwem krwi.
  • W 1994 roku Rubeus Hagrid na lekcji z czwartoklasistami zorganizował konkurs z niuchaczami - wokół swojej chatki zakopał złoto leprokonusów. Następnie uczniowie dostali po jednym niuchaczu, a ten, którego stworzenie znalazło najwięcej złota, wygrywał wielką tabliczkę czekolady z Miodowego Królestwa. Szczęśliwcem tym okazał się Ron, który spytał się wcześniej czy stworzenia można kupić. Hagrid odpowiedział, że jego mama z pewnością nie chce mieć zdemolowanego domu, jednak nie dał kategorycznej odpowiedzi „nie”, co oznacza, że bardzo możliwe, iż niuchacze były dostępne na rynku. Uczniowie czerpali przyjemność, uczestnicząc w lekcji z tymi stworzeniami.
  • W 1995 roku Lee Jordan podrzucił niuchacza do gabinetu Dolores Umbridge, który zdemolował całe wyposażenie pomieszczenia. Wielki Inkwizytor podejrzewała, że zrobił to Hagrid, co nie pomogło mu podczas wizytacji jego lekcji.

Znane niuchacze[]

Niuchacz z zegarkiem

Niuchacze
Niuchacz Właściciel
Alfred Newt Scamander
Oswald Ministerstwo Magii
Sickleworth Patricia Rakepick
Teddy Newt Scamander
Timothy Newt Scamander

Niuchacz nakryty przez Newta Skamndera w sklepie jubilerskim

Ciekawostki[]

  • W swojej książce — Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźćNewton Skamander napisał, że niuchacze miały czarne umaszczenia, jednak w filmie Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda zostały ukazane młode w innych maściach. Sugerować to może, że odmienne (niż czarny) kolory sierści były mniej powszechne albo że włosy młodych ciemniały wraz z ich dorastaniem.
  • Niuchacz Newtona Skamandera, który ukradł Grindelwaldowi fiolkę z bractwem krwi, nazywa się Teddy[3].
  • Można przypuszczać, że niuchacz z powodu swojego zamiłowania do gromadzenia błyskotek był ceniony w świecie przestępczym, jako zwierzę wykorzystywane do kradzieży cennych przedmiotów: biżuterii, złota, monet itp. - chociaż nie jest to nigdzie wspomniane w serii, że Gnarlak czy inny gangster je do tego wykorzystywał. Sam Newton jednak posłużył się niuchaczem w celu wykradnięcia fiolki z bractwem krwi od Grindewalda. Także Hagrid wiedział, że lubią gromadzić błyskotki.

Galeria[]

Występowanie[]

Przypisy

Advertisement