Obrońca (ang. Keeper) — jedna z pozycji w quidditchu. Obrońca był jeden w drużynie, a jego zadaniem było latanie wokół wszystkich trzech obręczy i nie dopuszczenie, aby kafel przeleciał przez którąkolwiek z nich. Obrońca musiał mieć przede wszystkim dobry refleks i umiejętność błyskawicznego reagowania. Był on także nietykalny w swoim polu bramkowym. Obrońca mógł wybijać kafla w dowolny sposób: łapać, wybijać miotłą, rękami czy też kopać – ważne, żeby drużyna przeciwna nie zdobyła gola. Często interwencje obrońcy stawały się najbardziej widowiskową częścią meczu.

Obrońca zakładał podczas meczu różnego rodzaju ochraniacze. Ron Weasley, kiedy grał na tej pozycji miał skórzany kask, naramienniki, ochraniacze na klatkę piersiową, nogi oraz kolana.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Pozycja obrońcy istniała już w XIII wieku, ale jego rola zmieniła się od tego czasu. Mógł on poruszać się po całym polu gry i strzelać gole. Kiedy w 1620 roku Quintius Umfraville pisał swoje dzieło zatytułowane Szlachetny sport magów, zadania obrońcy zostały już uproszczone. Pojawiły się pola bramkowe i obrońcy w zasadzie pozostawali w ich obrębie, strzegąc swoich koszy bramkowych, choć mogli je opuszczać, by onieśmielić atakujących ścigających lub zmusić ich do odwrotu.

Znani obrońcy[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]