FANDOM

Oppugno (ang. Oppugno Jinx)[1]zaklęcie, które kieruje obiekt lub osoby do ataku na ofiarę. Klątwa ta pozwala na kontrolę wyczarowanych stworzeń do ataku na cel[2].

W serii Edytuj

Znane zastosowanie Edytuj

Postać Data Opis
Zgredek Rok szkolny 1992/1993 Skrzat użył tego zaklęcia na tłuczku, który podążał za Harrym i przeszkadzał mu w czasie meczu quidditcha[3].
Lord Voldemort 18 czerwca 1996 Czarny Pan użył tego zaklęcia na odłamkach szkła przeciwko Albusowi Dumbledore'owi i Harrym Potterze[4].
Hermiona Granger 1996 Hermiona użyła tego zaklęcia, zmuszając wyczarowane przez siebie ptaszki do ataku na Rona Weasleya w 1996 roku[5].
Harry Potter 2 września 1997 Harry użył tego zaklęcia niewerbalnie podczas ucieczki przed Yaxleyem w Ministerstwie Magii na ulotkach z Proroka Codziennego. Kartki wzbiły się w powietrze i spowolniły pogoń Yaxleya za magicznym trio[6].

Prawdopodobne zastosowanie Edytuj

Postać Data Opis
Fred i George Weasley Grudzień 1991 Prawdopodobne, właśnie to zaklęcie zmusiło zaczarowane kule śnieżne do ciągłego atakowania turbanu Quirrella.
Minerwa McGonagall 2 maja 1998 Profesor McGonagall użyła go w Drugiej Bitwie o Hogwart, aby duża ilość biurek atakowała śmierciożerców.

Etymologia Edytuj

Słowo „oppugno” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „atakuję”.

Za kulisami Edytuj

  • W filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi ptaki wybuchają po tym, jak uniknął ich Ronald Weasley i zderzyły się z drzwiami.
  • Możliwe, że Lord Voldemort użył tego zaklęcia ponownie w celu lewitacji krzeseł i stołów w czasie pojedynku z Albusem Dumbledore'em w piątej części serii o Harrym Potterze.
  • Możliwym jest, że to samo zaklęcie zostało rzucone na zaczarowane klucze w pierwszej części serii.
  • W filmie Disney Pixar „Merida Waleczna” (w którym głos podkładało kilku aktorów z serii o Harrym Potterze) pojawia się wiedźma (głos podkładała Julie Walters, filmowa Molly Weasley), która próbuje użyć bardzo podobnie brzmiącego zaklęcia na postaci Meridy, głównej bohaterki filmu.

Występowanie Edytuj

Przypisy