FANDOM

Para sol

Parasol Rubeusa Hagrida

Parasol — osłona od deszczu lub słońca, zrobiona z tkaniny rozpiętej na składanych drutach przymocowanych do pręta. Występujący w rozmaitych rozmiarach, kształtach i kolorach. Obecnie jest dostępny na całym świecie.

Historia Edytuj

Pierwsza w historii fabryka parasoli powstała, i do dzisiaj się mieści, przy 53 New Oxford Street w Londynie. Założył ją w 1830 roku John Smith z synami. Z początków istnienia parasol nie cieszył się popularnością, lecz w końcu jednak w Wielkiej Brytanii się przyjęły. Pierwsze egzemplarze robione były z jedynej tkaniny odpowiedniej dla brytyjskiego dżentelmena – impregnowanej alpaki. Zupełnie inaczej zostały wykorzystywane one w cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W tamtych czasach i gorącym klimacie parasolka bowiem służyła głównie do ochrony przed słońcem. Wykonywano ją z jedwabiu, płótna, liści palmowych oraz suszonego papirusu. Do Europy trafiły późno, bo dopiero w XVI wieku. Robiono je z kosztownych cienkich materiałów, takich jak chiński jedwab, zdobiono frędzelkami, kokardami, koronką i drogimi kamieniami. Malowano je lub haftowano. Miały rączki z kości słoniowej, ze srebra, złota, często z wygrawerowanymi inicjałami.

W serii Edytuj

ZaklęcieParasola

Zaklęcie tworzące magiczny parasol.

Etymologia Edytuj

  • Parapluie – po francusku znaczy deszcz.
  • Umbra – po łacinie znaczy "cień" i oznacza „osłaniający przed słońcem”.

Występowanie Edytuj