Disambig.svg Ten artykuł dotyczy peronu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa

Peron numer 9¾ (ang. Platform Nine and Three-Quarters) — magiczny peron na Stacji King's Cross w Londynie. Odjeżdżał z niego między innymi Hogwart Express, wiozący uczniów do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

Położenie oraz wejście[edytuj | edytuj kod]

1001.JPG

Peron znajdował się na stacji kolejowej King's Cross. Aby wejść na peron, należało przejść przez barierkę oddzielającą peron 9 oraz peron 10. Peron nie był dostępny dla mugoli. Jeśli jednak rodzice byli mugolami, a ich dziecko czarodziejem, mogli wejść na peron.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Wczesna historia[edytuj | edytuj kod]

Na pomysł umieszczenie magicznego peronu na mugolskiej stacji wpadła Evangeline Orpington, Minister Magii w latach 1949-1955. Takie działanie wzbudziło wiele wątpliwości Ministerstwa i czarodziejów, którzy obawiali się, że peron ze świata magii zostanie szybko zauważony przez mugoli. Na szczęście, mimo obaw, pomysł okazał się trafiony i ułatwił uczniom nie tylko dojazd do szkoły[1].

1971[edytuj | edytuj kod]

1 września tego roku matka Severusa Snape'a odprowadziła syna na pociąg do szkoły. Tego samego dnia swój pierwszy rok w Hogwarcie rozpoczyna Lily Evans, a więc i ona w towarzystwie rodziców i siostry dociera na magiczny peron.

1991[edytuj | edytuj kod]

Bilet na peron

Harry Potter 1 września 1991 roku dotarł na stację King's Cross, nie wiedział jednak, w jaki sposób dostać się na peron numer 9¾. Z pomocą przyszła mu Molly Weasley, która odprowadziła na pociąg swoje dzieci. Wyjaśniła Harry'emu, jak przejść przez barierkę. W tych okolicznościach właśnie Harry poznał Weasleyów. Na magicznym peronie spotkał też Neville'a żalącego się babci, że zgubił swoją ropuchę Teodorę.

1992[edytuj | edytuj kod]

Peron2.gif

W czerwcu 1992 uczniowie Hogwartu powrócili do domów na wakacje tą samą drogą, jaką dotarli do szkoły. We wrześniu zaś ponownie udali się na peron, aby zdążyć na pociąg. Harry tym razem na stację dotarł wraz z Weasleyami, ich magicznym samochodem. Podczas gdy pozostałym udało się przejść przez barierkę na peron 9¾, Harry i Ron zderzyli o ścianę. Okazało się, że magiczne przejście zostało zablokowane (dopiero później na jaw wyszło, że za sprawą Zgredka).

1993[edytuj | edytuj kod]

W tym roku Harry ponownie udaje się na peron wraz z Weasleyami. Nieco wcześniej Artur Weasley ostrzega Harry'ego przed Syriuszem Blackiem.

1994[edytuj | edytuj kod]

W czerwcu 1994 uczniowie wrócili do domów na wakacje. Harry'ego odebrali Dursleyowie. Potter poinformował ich o swoim ojcu chrzestnym, aby wzbudzić w nich strach i wymusić lepsze traktowanie. We wrześniu natomiast Harry i Weasleyowie dotarli na dworzec mugolską taksówką. Na peronie rodzice Rona wzbudzili w uczniach ciekawość mówiąc, że w szkole czeka na nich w tym roku dużo ekscytujących przeżyć.

1995[edytuj | edytuj kod]

W czerwcu 1995 Harry, zanim jeszcze wszyscy wysiedli z pociągu, dał Fredowi i George'owi nagrodę pieniężną za wygraną w Turnieju Trójmagicznym. We wrześniu tego roku Harry'ego odprowadzili na dworzec nie tylko Weasleyowie, ale i wielu innych czarodziejów, co miało zwiększyć jego ochronę. Wśród nich znalazł też Syriusz pod postacią psa.

1996[edytuj | edytuj kod]

W czerwcu po przyjeździe na peron Harry'ego powitali Weasleyowie, ale także Alastor Moody, Remus Lupin i Nimfadora Tonks. Grupa czarodziejów powiedziała Dursleyom, że ma na nich oko. We wrześniu zaś Harry został odprowadzony na dworzec przez aurorów. Przed wejściem do pociągu udało mu się jednak zamienić słowo z Arturem Weasleyem o swoich podejrzeniach, że Draco może być śmierciożercą.

2017[edytuj | edytuj kod]

Peron3.gif

Wiele lat później, Harry wraz z żoną Ginny i córką Lilly, odprowadził na pociąg swoich synów (Albusa oraz Jamesa). Na peronie spotkał Rona i Hermionę z dziećmi (synem Hugo i córką Rose), a także Dracona z żoną Astorią oraz synem Scorpiusem. Na peronie Harry przeprowadził z młodszym synem szczerą rozmowę, dotyczącą przydziału do domów.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Zdarzały się drobne problemy w latach następujących po budowie peronu: czarownice i czarodzieje upuszczali walizki pełne gryzących ksiąg czarów, albo śledziony traszek, a wszystko to wprost na wypolerowaną posadzkę stacji; czasem ktoś przechodził przez barierkę trochę zbyt zauważalnie, dlatego zazwyczaj na początku i na końcu każdego semestru w pobliżu przebywa kilku pracowników Ministerstwa Magii odzianych w mugolskie ubrania, aby w przypadku niewygodnych wspomnień mugoli, mogli je odpowiednio zmodyfikować[1].

450px-Harry Potter Platform Kings Cross thumb.jpg

  • J.K. Rowling wyznała, że „King's Cross, który jest jedną z głównych stacji kolejowych w Londynie, ma dla mnie osobiste znaczenie; moi rodzice poznali się w pociągu do Szkocji, który odjeżdżał właśnie ze stacji King's Cross. Z tego powodu, a także dlatego, że ma bardzo sugestywną i symboliczną nazwę oraz, że jest to w zasadzie właściwa stacja, aby wyjechać na urlop jeśli wybierałbyś się do Kaledonii, nigdy nie doznałam nawet najmniejszego niezdecydowania w kwestii lokacji portalu lub środka transportu, który zabrałby Harry'ego do Hogwartu[2].
  • Na stacji King's Cross naprawdę można ujrzeć Peron 9¾ wraz z wsuniętym do połowy wózkiem.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Pottermore
  2. Pottermore – przemyślenia autorki