FANDOM

Pieśń o mężnym Odonie (ang. Odo the Hero) — piosenka popularna wśród czarodziejów, wykonywana zwykle podczas biesiad.

Tekst Edytuj

Pieśń2

Hagrid i Horacy Slughorn w trakcie śpiewania Pieśni

I Odo, bohater, przyniesiony do domu,
Do miejsca, które chłopcem będąc znał,
Złożony na spoczynek z kapeluszem na lewej stronie
I różdżką na pół złamaną, a przez to smutek się stał.

Historia Edytuj

Niewiele wiadomo o Odonie, który jest bohaterem pieśni. Na pewno był czarodziejem, skoro mowa w niej o jego różdżce, wiadomo też że poległ w jakichś wyjątkowych okolicznościach, wykazując się przy tym męstwem. Odo za życia był dość zamożny, skoro posiadał własny dom, do którego go przyniesiono, używanie kapelusza również świadczy o tym, że nie był czarodziejem biednym. Najprawdopodobniej nie miał potomków, gdyż jego różdżkę przełamano, a w świecie czarodziejów różdżka jest dla rodziny cenną pamiątka po zmarłym. Nie wiadomo jednak, w jakich czasach żył Odo, na czym polegał jego bohaterski wyczyn a przede wszystkim tego, czy był postacią realną, czy tylko wymyśloną na potrzeby pieśni. Nie wiadomo również, kiedy powstała sama pieśń, kto jest jej autorem oraz ile liczy zwrotek.

Znaczenie Edytuj

Pieśń o mężnym Odonie jest piosenką dobrze znaną wśród czarodziejów, skoro znają ją osoby z różnych grup wiekowych i obracający się w różnych kręgach, tacy jak Hagrid, Slughorn, Charlie Weasley i Harry Potter. Jej treść, mimo że opowiada o śmierci głównego bohatera, Odona, nie może być również w świecie czarodziejów uznawana za smutną czy posępną, skoro piosenkę śpiewano także podczas tak radosnych okazji, jak wesela.

W serii Edytuj

Za kulisami Edytuj

Pieśń pojawia się w ekranizacji Księcia Półkrwi, również w scenie stypie po Aragogu, lecz w nieco odmiennej wersji. W filmie Hagrid i Slughorn śpiewają tylko dwa ostatnie wersy ostatniej zwrotki pieśni:
Złamali mu, każdy wie
Różdżkę na części dwie

Występowanie Edytuj

Przypisy