FANDOM

„'Urtica dioica', pokrzywa zwyczajna. Przydatna w eliksirach, pyszny składnik zup i w dodatku nabłyszcza włosy. Tak tylko słyszałem... Nie obchodzi mnie to.
Zygmunt Budge, Księga Eliksirów.[źródło]

Pokrzywa, także pokrzywa zwyczajna (ang. Nettle) — szeroko rozpowszechniona roślina znana z parzących włosków, które ją pokrywają. Pokrzywy stosuje się w warzeniu eliksirów: świeże pokrzywy używa się do uwarzenia napoju leczącego z czyraków[1], natomiast suszone pokrzywy używa się w Eliksirze Herbicydowym[2] i Eliksirze Rozdymającym[3]. Pokrzywy są też przypuszczalnie głównym składnikiem napojów, takich jak wino pokrzywowe i herbata z pokrzywy. Pokrzywy są również składnikiem zupy, która dodatkowo nabłyszcza włosy[4].

Ciekawostki Edytuj

  • Pokrzywa może odnosić się do kilku gatunków roślin z rodzaju Urtica z rodziny Pokrzywowatych, choć Wonderbook: Księga Eliksirów wyraźnie identyfikuje gatunek wykorzystywany w procesie warzenia eliksiru jako Urtica dioica. Historycznie lecznicze właściwości przypisywano pokrzywie i została wliczona w „Nine Herbs Charm[5].
  • Pokrzywa ma różne zastosowania, oprócz użycia jako roślina lecznicza, kosmetyczna czy jadalna, jest stosowana jako roślina pastewna (pasza dla zwierząt hodowlanych), włóknista (stosowana w tkactwie) oraz barwierska (zielony barwnik)[6].

Występowanie Edytuj

Przypisy