FANDOM

Prawo Gampa (ang. Gamp's Law of Elemental Transfiguration) — prawo obowiązujące w czarodziejskim świecie dotyczące elementarnej transmutacji. Istnieje od niego pięć podstawowych wyjątków, z których pierwszy dotyczy jedzenia.

Zgodnie z tym wyjątkiem nie można stworzyć jedzenia z niczego, a można je jedynie transmutować, wezwać do siebie, jeśli się wie, gdzie się znajduje albo zwiększyć jego ilość, jeżeli ma się już trochę. Pomimo że jedzenia nie da się wyczarować, to jednak można to zrobić z jadalnymi cieczami takimi jak jak sos[1] albo woda[2].

W serii Edytuj

We wrześniu 1997 roku, kiedy Ron stwierdził, że jego matka potrafi wyczarować jedzenie z niczego, Hermiona zaprotestowała mówiąc, że jest to niemożliwe, ponieważ jedzenie jest pierwszym wyjątkiem od prawa Gampa[3].

1 maja 1998 roku, kiedy Neville Longbottom powiedział, że Pokój Życzeń dostarcza wszystkiego z wyjątkiem jedzenia, Ron stwierdził, że jest tak dlatego, ponieważ jest ono jednym z wyjątków od prawa Gampa. Wywołało to duże zaskoczenie u zgromadzonych tam uczniów[4].

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Prawo Gampa

  • Wyjątki od prawa Gampa

    3 wiadomości
    • Prawo Gampa mówi, że czarodzieje nie mogą tworzyć jedzenia; gdyby mogli wszyscy mieliby go pod dostatkiem i wszystkie sklepy z żywnośc...
    • Ktoś się pomylił i zamiast 5 napisał 6 wyjątków i tyle.
  • złoto

    4 wiadomości
    • Praw Wyjątków Gampa, o to ci chodzi?
    • Michnar napisał(a):Praw Wyjątków Gampa, o to ci chodzi? Złoto chyba zalicza się do pieniędzy.