Odznaka prefekta dla Gryfonów

Prefekt Naczelny (ang. Head Boys or Girls) — główny prefekt mający władzę nad innymi prefektami.

Bliżej to stanowisko poznajemy w tomie trzecim – Harry Potter i więzień Azkabanu, kiedy to w liście napisanym przez Rona do Harry'ego młody Weasley oznajmia, że Percy wraz z Penelopą Clearwater zostali prefektami naczelnymi. W 1993 roku Fred i George zaczarowali odznakę Percy'ego, która zamiast pokazywać "prefekt naczelny" pokazywała "prefekt bezczelny". Para prefektów naczelnych powoływana jest na swoim siódmym roku, a funkcję pełnią do ukończenia szkoły, czyli przez rok. Prefekci nie mają prawa odejmować i dodawać punktów innym prefektom.

Wybór na stanowisko[edytuj | edytuj kod]

Odznaka prefekta dla Krukonek

Na początku roku szkolnego, dyrektor powołuje nowych prefektów, a także jednego chłopca i jedną dziewczynę ze wszystkich uczniów siódmego roku do kierowania pozostałymi. Uczniowie ci są wybierani ze względu na ich osiągnięcia w nauce, pod uwagę bierze się ich nieskazitelne maniery jako student, a także uczciwość, dobro i pracowitość tej osoby. Należy zauważyć, że bycie prefektem nie jest warunkiem koniecznym do bycia mianowanym na Prefekta Naczelnego.

Obowiązki[edytuj | edytuj kod]

Jednym ze znanych zadań Prefektów Naczelnych było zapoznanie prefektów ze swoimi obowiązkami na trasie ekspresem do Hogwartu w wagonie dla prefektów. W pociągu, Prefekci Naczelni mogli być spotkani, gdy wzywali prefektów do patroli potrzebnych w pociągu.

Prefekci mieli również szczególne obowiązki na każde żądanie nauczycieli. W 1993 roku, kiedy Syriusz Black włamał się do Hogwartu, Dumbledore poprosił chłopca i dziewczynę będącymi Prefektami Naczelnymi o pilnowanie uczniów w Wielkiej Sali, podczas gdy on i reszta personelu szukała Blacka w zamku.

Większa ilość obowiązków Prefektów Naczelnych nie jest zbytnio znana.

Uznanie[edytuj | edytuj kod]

Łazienka prefektów

Izba Pamięci zawierała listę nazwisk uczniów będącymi Prefektami Naczelnymi. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta, którzy znajdowali się w gablocie budzili szacunek i byli uznawani za przykład dla innych uczniów. Prefekci Naczelni mieli również specjalny przywilej korzystania z łazienki prefektów.

Znani prefekci naczelni[edytuj | edytuj kod]

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Przypisy