FANDOM

Przemysław Bluszcz (ur. 19 marca 1970 roku w Piotrkowie Trybunalskim) — polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. W filmie Harry Potter i Insygnia Śmierci: część pierwsza użyczył głosu Ksenofiliusowi Lovegoodowi.

Biografia artystyczna Edytuj

O podjęciu decyzji o zostaniu aktorem miały wpływ warsztaty teatralne w Miejskim Domu Kultury w Radomsku. W 1995 roku po raz pierwszy wystąpił na profesjonalnej scenie w Centrum Sztuki przy Teatrze Dramatycznym w Legnicy w roli Atosa w przedstawieniu Aleksandra Dumasa Trzej muszkieterowie oraz komedii szekspirowskiej Jak wam się podoba jako Książę wygnany/Fryderyk. Po ukończeniu Wydziału Lalkarskiego filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu, w 1996 roku grał w Teatrze Osobowym we Wrocławiu. Jednak potem na stałe związał się z Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, gdzie odnosił sukcesy m.in. w spektaklach: Kordian Juliusza Słowackiego jako tytułowy bohater (1999), Hamlet, Książę Danii Williama Szekspira w roli Klaudiusza (2001), Szaweł jako Paweł z Tarsu (2004), Made in Poland w roli Fazi'ego (2004), Otello Williama Szekspira jako tytułowa postać (2006), w „Balladzie o Zakaczawiu” jako Benek Cygan.

W 2001 roku w Zabrzu na I Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona i na 42. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych otrzymał nagrody za rolę charyzmatycznego watażki Zakaczawia Benka Cygana w Balladzie o Zakaczawiu. Sztuka doczekała się ekranizacji telewizyjnej. W trzech kolejnych sezonach artystycznych (1998/1999, 1999/2000 i 2000/2001) w konkursie Żelaznej Kurtyny został wybrany jako najlepszy aktor.

Od 2009 roku jest aktorem Teatru Ateneum w Warszawie. Występuje w Judaszku jako Porfiry Gołowlew(rola tytułowa) oraz w Mojej Córeczce jako Konduktor, Sąsiad, Żorż, Wierzący. Wcześniej występował także w Mieście jako On.

Jednym z jego największych sukcesów było zdobycie w 2004 roku nagrody za najlepszy debiut aktorski za rolę małomiasteczkowego porywczego, zazdrosnego i ambitnego bandziora Tadka w dramacie W dół kolorowym wzgórzem (2004) na XXIX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Film ten otrzymał na festiwalu główną nagrodę Złote Lwy za najlepszą reżyserię. W filmie biograficznym Skazany na bluesa (2005) Jana Kidawy-Błońskiego zagrał autentyczną postać Leszka Martinka, legendarnego menedżera Dżemu.

Filmografia Edytuj

Rok Tytuł Rola
2010 Harry Potter i Insygnia Śmierci: część pierwsza Ksenofilius Lovegood (dubbing)

Zobacz też Edytuj