FANDOM

Przywrotnik (ang. Lady's Mantle, łac. Alchemilla L.) — mała roślina zielona o charakterystycznych liściach w kształcie wachlarza, z małymi zębami na końcach, pokrytymi miękkimi włoskami, które tworzą na nich koraliki wody.

Przywrotnik ma właściwości, które czynią go przydatnym przy warzeniu eliksirów. Jest jednym z niezbędnych składników eliksiru upiększającego wg receptury Zygmunta Budge.

Ciekawostki Edytuj

Alchemilla gracilis a2

Przywrotnik połyskujący

  • Przywrotnik to rodzaj roślin wieloletnich z rodziny różowatych. Obejmuje ponad 300 gatunków szeroko rozpowszechnionych na świecie. Kilka gatunków, a zwłaszcza przywrotnik miękki, uprawianych jest jako rośliny ozdobne. Poszczególne gatunki są trudne do rozróżnienia[1].
  • W medycynie ludowej przywrotnik pospolity jest nazywany "najlepszym przyjacielem kobiet". Dzięki właściwościom ściągającym roślina zapobiega krwotokom porodowym, zmniejsza obfite krwawienia menstruacyjne, pomaga także przy kłopotach żołądkowych i łagodzi poranne mdłości[2].

Etymologia Edytuj

Angielską nazwą rośliny jest Lady's Mantle, czyli damski płaszcz, co z pewnością nawiązuje do jego leczniczych właściwości w zakresie przypadłości stricte kobiecych.

Występowanie Edytuj

Przypisy