FANDOM

Mój dostojny ojciec, Gerbold Oktawiusz Ollivander, zawsze mawiał, że różdżki z tego drewna, to różdżki ocalałych.
Garrick Ollivander[źródło]

Różdżka Minerwy McGonagall (ang. Minerva McGonagall's wand) — różdżka mierząca 9½ cala, wykonana z jodły o rdzeniu z włókna ze smoczego serca. Różdżka ta doskonale nadawała się do transmutacji, udowadnia to fakt, iż jej właścicielką była Minerwa McGonagall, która uczyła nią transmutacji w Hogwarcie oraz była animagiem. Różdżka doskonale odzwierciedlała naturę swojej właścicielki: elegancka, wyrafinowana i bardzo potężna. Została wykonana przez Ollivandera.

Opis Edytuj

Drewno Edytuj

Różdżki z drewna jodłowego, najbardziej wskazywane są dla czarodziejów, którzy posiadają ogromny potencjał do transmutacji. Mówi się, że ich właściciele często uchodzą z życiem w trakcie „śmiertelnych niebezpieczeństw”. McGonagall była nauczycielką transmutacji, a w 1996 roku, przetrwała jednocześnie cztery oszołamiające zaklęcia, niespodziewanie rzucone na klatkę piersiową przez Dolores Umbridge. Po tym incydencie została przeniesiona do Klinki Magicznych Chorób i Urazów Szpitala Świętego Munga. Minerwa przeżyła pomimo wieku. McGonagall przeżyła również całą Drugą Wojnę Czarodziejów, w tym Bitwę o Hogwart, w której sama brała czynny udział i nie poniosła większych obrażeń.

Rdzeń Edytuj

Włókno ze smoczego serca wytwarza najwięcej energii magicznej i zdolne jest do najbardziej ekstrawaganckich czarów. Różdżki o tych rdzeniach mają tendencję do szybszej nauki niż inne typy rdzeni. Mogą zmienić właściciela, jeśli tylko wygrał on pojedynek z dotychczasowym właścicielem, ale i tak silnie związane są z pierwszym. Różdżka o rdzeniu z włókna ze smoczego serca jest najodpowiedniejsza do czarnej magii, choć nie będzie z własnej woli podążać w tą stronę. Spośród większości rdzeni, ten jest podatny do wypadków i jest dość wybuchowy[1].

Długość i elastyczność Edytuj

Dziewięciocalowe różdżki według Garricka Ollivandera, są bardzo niezwykłe i najbardziej faworyzują elegancie i wyrafinowane czary. Jako że elastyczność różdżki odpowiada jej wierności, można powiedzieć, że różdżkę McGonagall, nie łatwo było przekonać do zmiany właściciela[2].

Historia Edytuj

Różdżka została zakupiona przez Minerwę w sklepie Ollivanderów przed rozpoczęciem nauki w Hogwarcie. Kiedy została animagiem, okazało się, że znakomicie nadaje się do transmutacji. Kilka lat po zakończeniu nauki, Minerwa McGonagall zaczęła krótką przygodę w Ministerstwie, jednak zaraz potem otrzymała posadę nauczyciela transmutacji w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Przy niewielkim wysiłku, Minerwa potrafiła rzucić takie zaklęcia jak klątwa Imperius.

Można przypuszczać, że McGonagall posługiwała się tą różdżką podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów, będąc członkinią Zakonu Feniksa.

Po śmierci swojego drogiego kolegi i przyjaciela, Albusa Dumbledore'a, Minerwa wyciągnęła różdżkę z rękawa i wzniosła ją w górę jako znak szacunku dla zmarłego przyjaciela, a przy okazji sposób rozproszenia Mrocznego Znaku znad budynku szkoły wraz z innymi zgromadzonymi.

Minerwa użyła jej także przed rozpoczęciem Bitwy o Hogwart przeciwko jednemu ze śmierciożerców, Amycusie Carrowie, na którego rzuciła klątwę Imperius. McGonagall nie wahała się również stanąć w obronie Harry'ego po tym, jak Severus Snape wycelował różdżkę w jego stronę. Rzucała w niego zaawansowanymi zaklęciami z dziedziny transmutacji, tym samym, zmuszając go do ucieczki z zamku. Aby spowolnić nadejście Czarnego Pana i zapewnić więcej czasu Harry'emu na odnalezienie horkruksa, McGonagall użyła zaklęcia Piertotum Locomotor, ożywiającego uzbrojone posągi. Minerwa wspomniała, że zawsze chciała użyć tego zaklęcia.

McGonagall była w stanie rzucać bardzo potężne i zaawansowane zaklęcia za pomocą swojej różdżki. Przykładem jest to, jak w Bitwie o Hogwart, wyczarowała patronusy i pojedynki z niezliczoną liczbą śmierciożerców, podczas całej pierwszej i drugiej fazy bitwy. Różdżka Minerwy wraz z różdżkami Kingsleya Shacklebolta i Horacego Slughorna, walczyła z bezkonkurencyjną czarną różdżką w rękach Lorda Voldemorta i przetrwała bez szwanku.

Po ostatecznym starciu, najprawdopodobniej McGonagall korzystała w dalszym ciągu ze swojej różdżki jako dyrektorka Hogwartu, jak i po przejściu na emeryturę.

Za kulisami Edytuj

  • W adaptacjach filmowych różdżka mierzy aż 16½ cala i w rączce ma wbudowany kawałek szkła.
    • Szkło w różdżce było bardzo łatwe do stłuczenia i aby tego uniknąć, Maggie Smith używała długich, zamaszystych gestów.
  • W adaptacjach filmowych, różdżka Minerwy McGonagall jest jedną z niewielu, która miała stały wygląd w serii. Jednak niektóre źródła pokazują, że w dwóch pierwszych częściach, różdżka nie ma w uchwycie kulki.
  • W filmie Harry Potter i Kamień Filozoficzny, jeśli by się bliżej przyjrzeć szklanej gablocie na ladzie w sklepie Ollivandera, możemy dostrzec dokładnie taką samą różdżkę, jak różdżkę Minerwy McGonagall. Sugeruje to, że w dwóch pierwszych filmach, różdżki były z żywicy.

Występowanie Edytuj

Characters mcGonagall.129555565360938920

Minerwa McGonagall ze swoją różdżką, podczas Bitwy o Hogwart w 1998

Minervadrawingwand

McGonagall ze swoją różdżką

Przypisy