FANDOM

Robert Gambleamerykański duchowny anglikański, należący do Kościoła Episkopalnego w USA, od 1991 roku mieszkający i służący w Polsce. Wraz z Bronisławem Kledzikiem stworzył w 1992 roku wydawnictwo Media Rodzina, która wydało wszystkie książki Harry'ego Pottera w Polsce.

Historia Edytuj

Brat pana Roberta polecił mu Harry'ego Pottera, kiedy obaj przebywali w Stanach Zjednoczonych. Gamble od razu poczuł, że chce wydać tę powieść, dlatego mimo ryzyka, że książka nie przyniesie zysku, razem z Bronisławem Kledzikiem wykupił prawa do wydania, po czym Harry Potter ukazał się w Polsce. Jak się jednak okazało, seria stała się bardzo popularna i przyniosła wydawcy wielką popularność i fortunę.

Życiorys Edytuj

Jest związany z Polską od 1958 roku, gdy uczestniczył w wycieczce studenckiej za „żelazną kurtynę”. Od 1991 do 1998 r. prowadził w Poznaniu rozgłośnię radiową „Radio Obywatelskie”, której był właścicielem i sponsorem. Jest także organizatorem corocznych „Wigilii pod Rondem”, przeznaczonych dla wszystkich chętnych poznaniaków, którzy nie mają z kim spędzić wigilijnego wieczoru oraz laureatem wielu lokalnych nagród przyznawanych za działalność na polu społecznym.

W latach 2005-2014 pełnił funkcję kapelana warszawskiej parafii Kościoła Anglikańskiego w Polsce. Od roku 2014 pełni honorową funkcję tytularnego proboszcza tego Kościoła (w Kościele Anglikańskim tytuł nie istnieje, ale został nadany w uznaniu zasług przez biskupa Gibraltaru).

Linki zewnętrzne Edytuj