FANDOM

Sala przepowiedni (ang. Hall od Prophecy) — sala mieszcząca się w Departamencie Tajemnic, na IX piętrze (w lochach) Ministerstwa Magii. Znajdują się w niej wszystkie wypowiedziane przepowiednie. Tylko ten, którego przepowiednia dotyczy, może jej dotknąć, o czym informuje Czarnego Pana Augustus Rookwood. Harry Potter i członkowie Gwardii Dumbledore'a weszli do tej sali 17 czerwca 1996 roku, by odszukać Syriusza Blacka, którego chłopak chciał uratować. Była to zasadzka przygotowana przez Voldemorta, w celu zdobycia przepowiedni dotyczącej przeznaczenia jego i chłopca. Jedynymi osobami, które miały stały dostęp do pomieszczenia, byli niewymowni pracownicy Ministerstwa Magii. Obowiązywała ich tajemnica milczenia, która dotyczyła wszystkiego, co znajduje się w Departamencie Tajemnic.

Droga do Sali Przepowiedni Edytuj

Harry Potter po raz pierwszy wszedł do Sali Przepowiedni w jednym ze swoich snów. Był to powtarzający się motyw z jego snu, który ciągle powracał i rozwijał się o kolejne części historii. W jednej ze swoich wizji ujrzał śmierciożerców przed obliczem Voldemorta. Jednym z nich był Augustus Rookwood – były pracownik Departamentu Tajemnic, niewymowny, który tłumaczył Czarnemu Panu, czemu misja wykradnięcia przepowiedni nie powiodła się. Wspomniane zostało wówczas nazwisko Brodericka Bode'a (także nietykalnego), który przy próbie wykradnięcia przepowiedni uległ poważnemu wypadkowi. W Proroku Codziennym nazwisko Bode'a zostało wspomniane w kontekście tajemniczego wypadku w Departamencie Tajemnic – i Harry zaczął łączyć jego osobę ze swoją wizją. Kulminacją tych snów była wizja Syriusza Blacka torturowanego przez Voldemorta w Sali Przepowiedni. Harry nie wiedział wtedy jeszcze, że pomieszczenie ze snu jest miejscem składowania przepowiedni, potrafił je jednak zlokalizować w budynku Ministerstwa. Poznał je od razu, gdy tam trafił, próbując odnaleźć Syriusza. Wizja ze snu okazała się nieprawdziwa.

Wygląd Sali Przepowiedni Edytuj

Przepowiednia

Jedna z przepowiedni

Harry, gdy wszedł do pomieszczenia, od razu je rozpoznał, widząc je wcześniej w swoim śnie. W Sali był ciemno i bardzo zimno. Niewielka ilość światła biła od kul o różnej wielkości, ułożonych na nieskończenie wysokich regałach, wypełniających całe pomieszczenie. Trudno określić wielkość tej sali, ale na pewno było ono bardzo obszerne. W filmie przejście między rzędami półek z przepowiedniami jest dosyć wąskie.

Znalezienie przepowiedni Edytuj

Od S.P.T. do A.P.W.B.D. Czarny Pan, Harry Potter
— Treść kartki przypiętej do przepowiedni.[źródło]
Prophecy Record

Przepowiednia dotycząca Harry'ego Pottera, wypowiedziana przez S.P.T. przed A.P.W.B.D.

Po przekroczeniu Drzwi Departamentu Tajemnic, Harry wraz z innymi członkami Gwardii Dumbledore'a musiał znaleźć drzwi prowadzące do Sali Przepowiedni, a do wyboru było ich 12. Za pierwszym razem otworzyli drzwi do Sali Śmierci. Za drugim nie mogli otworzyć drzwi, które wybrali. Za trzecim razem odnaleźli pomieszczenie pełne mieniących się kul – wyglądało jak to, które Harry widział we śnie. Weszli.

Potrzebne było użycie zaklęcia Lumos, by poruszać się po sali. Regały stały w równych rzędach i były ponumerowane. Dzięki temu Harry odnalazł rząd 53 na 97, w których miał znajdować się Syriusz (fałszywa wizja ze snu), ale nie było go tam. Zamiast tego, Neville w okolicach tego miejsca ujrzał przepowiednię na półce. Była przy niej kartka, na której widniało nazwisko Harry'ego Pottera. Harry podniósł przepowiednię, a wtedy okazało się, że nie są sami.

Zasadzka – fałszywa wizja Edytuj

Chyba powinieneś zauważać różnicę między snem, a rzeczywistością, Potter
— Lucjusz Malfoy do Harry'ego Pottera w Sali Przepowiedni[źródło]
Hqdefault-0

Bellatriks Lestrange i Lucjusz Malfoy w Sali Przepowiedni

W tym samym momencie rozległ się głos za plecami Harry'ego by oddał grzecznie przepowiednię. W pomieszczeniu cały czas ukrywali się śmierciożercy, którzy z ukrycia śledzili zachowanie Harry'ego. Wywiązała się krótka kłótnia, między Lucjuszem Malfoyem i Bellatriks Lestrange a Harrym. Bellatriks nazwała Harry'ego plugawym mieszańcem, na co chłopak odpowiedział jej, że widocznie jej Pan (Voldemort) zataił, że sam jest mieszańcem, bo jego ojciec był mugolem. Bellatriks niemal wpadła w szał i wydawało się, że rzuci w Harry'ego zaklęcie. Całą sytuację uspokoił Lucjusz, obawiając się, by przepowiednia nie została stłuczona w walce. Następnie Malfoy opowiedział Harry'emu o całym planie zwabienia go do ministerstwa, w czym istotną rolę odegrała fałszywa wizja torturowanego tu Syriusza (Harry sprawdził, czy Syriusz jest w domu przy Grimmauld Place 12, ale go tam nie znalazł). Następnie śmierciożerca zagroził, że jak Harry nie odda przepowiedni, to wszyscy jego przyjaciele zginą. Gwardia Dumbledore'a jednak nie poddała się. Harry dał sygnał swoim kompanom i wszyscy na raz wypowiedzieli zaklęcie Reducto, zwalając przepowiednie z pobliskich półek i wywołując duże zamieszanie.

Ucieczka Edytuj

Tumblr n47lg0aQUn1qetk8mo2 250

Ucieczka z Sali Przepowiedni

Ich opór zaskoczył śmierciożerców. Gwardia Dumbledore'a zaczęła uciekać i część z nich oddzieliła się od reszty. Najważniejsze było to, by nie stracić przepowiedni i uciec przed śmierciożercami. Harry w towarzystwie Hermiony i Neville'a zdołał wydostać się z Sali Przepowiedni i zablokować drzwi, przez co grupa przyjaciół rozdzieliła się. Rozpoczęła się bitwa, której zakończeniem był pojedynek Dumbledore'a i Voldemorta w budynku Ministerstwa Magii.

Bitwa w Departamencie Tajemnic Edytuj

Zobacz więcej: Bitwa w Departamencie Tajemnic

Początkiem bitwy było wydostanie się z pułapki, którą w Sali Przepowiedni zastawił na Harry'ego i jego przyjaciół Voldemort. Śmierciożercy zaczęli gonić uciekających uczniów. Harry kilkukrotnie musiał walczyć i rzucać zaklęcia w śmierciożerców (m.in. oszołomił Avery'ego), próbujących odebrać mu przepowiednię. Działo się to już w innych pomieszczeniach Departamentu Tajemnic.

Walki w Departamencie

Początek walki w Sali Przepowiedni

W trakcie ucieczki Gwardii Dumbledore'a przez pomieszczenia Departamentu Tajemnic, doszło do bitwy między śmierciożercami a Zakonem Feniksa. Finał bitwy rozgrywał się w Sali Śmierci. Bellatriks Lestrange pojedynkowała się z Syriuszem Blackiem. Ugodziła go zaklęciem, które spowodowało, że wpadł za zasłonę śmierci i zginął. Dla Harry'ego była to największa strata po walce w Ministerstwie. Chociaż w świecie czarodziejów istniały pogłoski na temat istnienia Sali Przepowiedni, to jednak sam fakt odnośnie do tego, co tam się znajduje, trzymano w ścisłej tajemnicy. Ministerstwo Magii potwierdziło jej istnienie dopiero latem 1996 roku, gdy po Bitwie w Departamencie Minister oficjalnie przyznał, że doszło do próby wykradzenia przepowiedni.

Osoby obecne w Sali Przepowiedni – walka Edytuj

Anigif optimized-10104-1434345661-1
Śmierciożercy Gwardia Dumbledore'a
Lucjusz Malfoy Harry Potter
Bellatriks Lestrange Luna Lovegood
Antonin Dołohow Hermiona Granger
Augustus Rookwood Ron Weasley
Jugson Neville Longbottom
Avery II Ginny Weasley
Walden Macnair
Crabbe Sr
Nott Sr
Mulciber
Travers
Rudolf Lestrange
Rabastan Lestrange
Department of Mysteries

Gwardia Dumbledore'a – Harry trzymający przepowiednię

  • W książce jest opisane, że Rudolf Lestrange biegł w parze razem z Bellatriks (swoją żoną) w pościgu za Ginny, Luną i Ronem.
  • Śmierciożercy mieli przewagę liczebną, więc było ich więcej w Sali Przepowiedni od członków Gwardii Dumbledore'a. Śmierciożercy również dużo sprawniej posługiwali się magią i gdyby odzyskali przepowiednię, mieli rozkaz zabić uczniów (co powiedział sam Lucjusz Malfoy, wydając rozkaz jednemu z nich). Tak się nie stało, bo z pomocą Harry'emu przyszedł Zakon Feniksa.

Zobacz też Edytuj

Występowanie Edytuj

Ministerstwo Magii
Ministerstwo Magii

Poziom I, Minister Magii i Personel Pomocniczy Biuro Ministra MagiiDoradca Ministra MagiiBiuro Starszego Podsekretarza Ministra MagiiMłodszy Asystent Ministra MagiiPersonel Pomocniczy
Poziom II, Departament Przestrzegania Prawa Czarodziejów Biuro AurorówDepartament Substancji OdurzającychDepartament Kontroli Magicznego WyposażeniaUrząd Niewłaściwego Użycia CzarówUrząd Niewłaściwego Użycia Produktów MugoliBiuro Wykrywania i Konfiskaty Fałszywych Zaklęć Obronnych i Środków Ochrony OsobistejSłużby Administracyjne WizengamotuPatrol czarodziejskiej policjiRejestr animagów
Poziom III, Departament Magicznych Wypadków i Katastrof Czarodziejskie Pogotowie RatunkoweKwatera Główna AmnezjatorówKomitet Łagodzenia MugoliNiewidzialny Oddział ZadaniowyUrząd Łączności z Mugolami
Poziom IV, Departament Kontroli Nad Magicznymi Stworzeniami Wydział IstotWydział ZwierzątWydział DuchówUrząd Łączności z CentauramiUrząd Łączności z GoblinamiBiuro Doradztwa w Zwalczaniu SzkodnikówKomisja Likwidacji Niebezpiecznych StworzeńBiuro Dezinformacji
Poziom V, Departament Międzynarodowej Współpracy Czarodziejów Międzynarodowa Komisja Handlu MagicznegoMiędzynarodowy Urząd Prawa CzarodziejówMiędzynarodowa Konfederacja CzarodziejówBiuro Brytyjskiego Przedstawiciela Międzynarodowej Konferencji Czarodziejów
Poziom VI, Departament Transportu Magicznego Biuro Główne Sieci FiuuZarząd Nadzoru MiotlarskiegoUrząd ŚwistoklikówKomisja Kwalifikacyjna Teleportacji
Poziom VII, Departament Magicznych Gier i Sportów Siedziba Główna Brytyjskiej i Irlandzkiej Ligii QuidditchaZarząd Klubu GargulkowegoUrząd Patentów Absurdalnych
Poziom VIII, Atrium Przekąski MinisterskieFontanna Magicznego BraterstwaMagia to potęgaBiurko OchronyWindy w Ministerstwie Magii
Pozion IX, Departament Tajemnic Sala PrzepowiedniSala ŚmierciSala MózgówSala CzasuSala PlanetSala Miłości
Poziom X, Wizengamot Sala Rozpraw Numer 10
Nieznana lokalizacja Czarodziejska Komisja EgzaminacyjnaGłówna sala konferencyjnaKomisja do spraw Eksperymentalnych ZaklęćKomitet Badań Ministerstwa MagiiPersonel TechnicznyPubliczny Serwis Informacyjny Ministerstwa Magii