Sklątka tylnowybuchowa (ang. Blast-Ended Skrewt) — wyjątkowo odrażające i niebezpieczne stworzenia magiczne. Jest to właściwie krzyżówka mantykory z krabem ognistym wyhodowana przez Hagrida.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Sklątki wyglądają jak zdeformowane, pozbawione skorupy homary, są blade i oślizgłe. Posiadają mnóstwo nóżek, które znajdują się w dziwnych miejscach. Początkowo mają 6 cali długości. Trudno jest zlokalizować ich głowy. Sklątki nie mają otworu gębowego, i nie wiadomo czym się żywią. Samce sklątek mają żądła, a samiczki mają ssawki na brzuszkach, prawdopodobnie do wysysania krwi. Mają zapach zgniłych ryb.

Co jakiś czas z jednego końca sklątki strzelają iskry, rozlega się głośne pyknięcie, a zwierzątko przelatuje do przodu o kilkanaście cali.

W późniejszym stadium rozwoju zabijają się nawzajem i nie zapadają w zimowy sen.

Sklątka pottermore.jpg

Czara Ognia[edytuj | edytuj kod]

Przez cały rok na lekcjach ONMS-u pod okiem Hagrida uczniowie uczyli się poskramiania sklątek tylnobybuchowych. Okazało się, że te krewetkopodobne stworzenia są bardzo złośliwe. Wielu uczniów, takich jak Draco Malfoy uważali, że Hagrid hoduje je, ponieważ jest dziwakiem, jednak okazało się, że sklątkę tylnowybuchową wpuszczono do labiryntu w trzecim zadaniu Turnieju Trójmagicznego, aby utrudnić uczestnikom zdobycie pucharu. W książce sklątka łapie Cedrika i wciąga go do żywopłotu (Harry zresztą ratuje go stamtąd), jednak w filmie jest to zaczarowana winorośl.

Pottermore[edytuj | edytuj kod]

Sklątki z Pottermore.png

Na Pottermore przechodząc etapy życia Harry'ego, można zobaczyć sklątki, w czwartej części, zaraz po pokonaniu smoka. Są czarno-czerwone, i posiadają dwa ogony przypominające ogony skorpiona. Zniszczyły grządkę Hagridowi oraz skrzynki, biorąc pod uwagę, że są one spalone, prawdopodobnie sklątki potrafią „miotać” ogniem.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]