FANDOM

Harry: „– Co to da? – zapytał Harry, patrząc na skrzeloziele.
Zgredek: „– Harry Potter będzie mógł oddychać pod wodą, sir!
— Rozmowa Harry'ego Pottera ze Zgredkiem[źródło]

Skrzeloziele (ang. Gillyweed) — magiczna roślina o bardzo odtrącającym wyglądzie, występująca w Morzu Śródziemnym. Przypomina zwitek oślizgłych, szczurzych ogonów barwy szarozielonej. Zaliczana jest do roślin wodnych. Jest jadalna. Konsumowanie przypomina żucie bezkręgowca. Całkowite jego spożycie daje możliwość bezstresowego przebywania pod wodą przez określony czas (60 minut). Konsument pod wpływem spożytej rośliny zmienia swój wygląd. Sama przemiana trwa niezmiernie krótko. Jest jednak nieprzyjemna, a nawet bolesna. Po krótkiej chwili człowiek posiada za uszami skrzela, między palcami u rąk i stóp widoczne są błony. Barwa ciała zmienia się lekko na kolor zielony.

Użycie w serii Edytuj

Skrzeloziela użył Harry Potter, podczas drugiego zadania Turnieju Trójmagicznego1994 roku.

Za kulisami Edytuj

  • Karty z Czekoladowych Żab ujawniły, że właściwości skrzeloziela odkryła Elladora Ketteridge, a uznał je Beaumont Marjoribanks około wiek później.
  • W filmie, to Neville Longbottom informuje Harry`ego, czym jest skrzeloziele (dowiedział się o tym z książki, którą dostał od Moody`ego) oraz daje mu roślinkę, ale to fałszywy Moody mówi mu, że musi ją włożyć do ust.
  • W książce, to Zgredek mówi Harry`emu o roślince i przekazuje mu ją, po podsłuchaniu rozmowy Croucha/Moody`ego z Profesor McGonagall, w której fałszywy Moody mówi o tym, jaką taktykę mogą obrać uczestnicy Turnieju w drugim zadaniu.

Występowanie Edytuj