FANDOM

Chauncey Oldridge

Efekt Smoczej ospy

Smocza ospa (ang. Dragon Pox) — groźna choroba zakaźna, która może być nawet śmiertelna. Występuje tylko u społeczności magicznej. Objawy są podobne do mugolskiej ospy, z tym że oprócz charakterystycznej wysypki u chorego, występuje też zabarwienie skóry na zielono, a twarz pokrywa się bolesnymi dziobami[1]. W lżejszych przypadkach występuje tylko zielono-fioletowa wysypka między palcami, choremu mogą też lecieć iskry z nosa podczas kichania[2].

W serii Edytuj

Smocza ospa przeniesiona została na ludzi ze żmijozębów peruwiańskich, południowoamerykańskiego gatunku smoka[3]. We wczesnym średniowieczu przeniosła się do Europy nieznaną drogą (możliwe, że czarodzieje europejscy utrzymywali kontakty z Ameryką wcześniej niż mugole). W XII wieku Gunhilda Kneen pisze, że nie może grać w quidditcha, ponieważ jest chora na smoczą ospę[4]. Choroba prawdopodobnie mutowała i stawała się coraz bardziej niebezpieczna, bo w 1379 roku zmarł Chauncey Oldridge, pierwsza historycznie znana śmiertelna ofiara tej choroby. Został on umieszczony na kartach z Czekoladowych Żab za to ponure wyróżnienie[5].

Lekarstwo na smoczą ospę wynalazła Gunhilda z Gorsemoor (15561639)[5]. Zmniejszyło to zapewne śmiertelność choroby, jednak problem z nią ciągle istniał. W 1995 roku nadal w Klinice Magicznych Chorób i Urazów Szpitala Świętego Munga na drugim piętrze leczono choroby zakaźne, m.in. smoczą ospę[6].

Znane osoby chorujące Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy