Disambig.svg Ten artykuł dotyczy rozdziału. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa

Sprawdzanie różdżek (ang. The Weighing of the Wands) — osiemnasty rozdział książki Harry Potter i Czara Ognia. Trwa od strony 304 do 329.

Postacie, które wystąpiły[edytuj | edytuj kod]

Postacie wspomniane[edytuj | edytuj kod]

Streszczenie[edytuj | edytuj kod]

Następnego ranka Hermiona tłumaczy Harry'emu zachowanie Rona. Chłopak ciągle pozostaje w cieniu swojego przyjaciela i jest po prostu o to zazdrosny. Przyjaciółka namawia czarnowłosego do napisania listu do jego ojca chrzestnego, Syiusza Blacka, w którym napisze o tym, co zaszło w Noc Duchów. Harry wysyła list za pomocą jednej ze szkolnych sów. Hedwiga jest rozczarowana zachowaniem swojego właściciela.

Ron nie jest jedyną osobą, która odwróciła się od Harry'ego. Wielu uczniów ze wszystkich trzech szkół wierzy, że chłopak oszustwem dostał się to turnieju. Przez to życie Harry'ego jest utrudnione, chociaż mieszkańcy Gryffindoru (oprócz Rona) są dumni, iż ktoś reprezentuje dom Gryfa w wydarzeniu. Stres towarzyszący chłopakowi utrudnia koncentracje podczas zajęć w ciągu najbliższego tygodnia.

Przed zajęciami z eliksirów Ślizgoni noszą Odznaki "Potter cuchnie", które irytują Harry'ego. Draco Malfoy prowokuje Gryfona do rozpoczęcia bójki. Jednak to Goyle i Hermiona zostają trafieni zaklęciami i udają się do skrzydła szpitalnego. Przez chwilę Harry i Ron łączą siły podczas rozmowy z profesorem Snape'em. Nauczyciel odejmuje 50 punktów dla Gryffindoru i daje młodym Gryfonom szlaban, Ron nie chce pogodzić się z przyjacielem.

Podczas zajęć do klasy w lochach przychodzi Colin Creevey, aby zabrać Harry'ego na sesję zdjęciową. Chłopak po przybyciu do sali widzi pozostałych reprezentantów. Harry'ego zgarnia reporterka Rita Skeeter, aby przeprowadzić z nim krótki wywiad, przed ceremonią sprawdzania różdżek. Zanim Rita rozkręca się z pytaniami, rozmowę przerywa im Albus Dumbledore.

Ceremonię sprawdzania różdżek przeprowadza Garrick Ollivander, który ocenia różdżki każdego z reprezentantów. Po ceremonii reprezentanci i sędziowie uczestniczą w długiej sesji zdjęciowej. Po powrocie Harry'ego z kolacji do pokoju wspólnego, Ron mówi przyjacielowi o czekającej na niego sowie oraz informuje go, kiedy zaczyna się ich wspólny szlaban. Sowa przybywa z listem od Syriusza Blacka, który obawia się, iż rozmowy listowne są zbyt ryzykowne i umawia się z nim na rozmowę przez kominek 22 listopada o 01:00 w pokoju wspólnym Gryfonów.

Poprzednik
Czworo reprezentantów
Rozdziały książki „Harry Potter i Czara Ognia” Następca
Rogogon węgierski