FANDOM

Tarnina (łac. Prunus spinosa; ang. Blackthorn) — krzew znany również jako śliwa tarnina lub tarka. Jest to gatunek z rodziny różowatych występujący w prawie całej Europie, zachodniej Azji i północno-zachodniej Afryce. Lokalnie występuje również w Nowej Zelandii oraz wschodniej części Ameryki Północnej. Śliwa tarnina jest liściastym dużym krzewem lub niewielkim drzewkiem rosnącym do 5 m wysokości. Wyróżnia się czarnawą korą. Gałązki posiadają gęste i sztywne kolce. Zielone liście (z wierzchu często zabarwione na czerwono) są owalne z ząbkowanym brzegiem, o długości 2-4,5 cm i szerokości 1,2-2 cm. Białe kwiaty są o średnicy 1,5 cm, z pięcioma płatkami. Krzew kwitnie niezwykle obficie, ale krótko, w kwietniu i w maju przed rozwojem liści. Kwiaty są wonne i wydzielają nektar. Owoce czarnosine z niebieskawym nalotem dojrzewają we wrześniu[1]. Tarninę używa się do wytwarzania różdżek.

Właściwości Edytuj

Tarnina jest nietypowym drewnem na różdżki. Garrick Ollivander uważa, że jej właściciel odznacza się wojowniczym charakterem. To niekoniecznie oznacza, że jej właściciel praktykuje czarną magię (choć tego typu różdżka nadaje się do tej dziedziny magii doskonale). Różdżki z tarniny można znaleźć wśród aurorów, a także wśród "mieszkańców" Azkabanu oraz Śmierciożerców[2].

Krzak tarniny ma ciekawą cechę, otóż pośród kolców jej jagody można znaleźć nawet w najcięższe mrozy. Różdżka z tarniny aby związać się z właścicielem, musi razem z nim przejść przez jakieś niebezpieczeństwo lub trudność. Dzięki temu będzie lojalna i pomocna[2].

Znani właściciele Edytuj

Etymologia Edytuj

  • Słowo "tarnina (sloe)" pochodzi ze staroangielskiego slah.
  • Również tarnina jako słowo z środkowo-południowch Niemiec, historycznie Dolna Saksonia, "sleuuwe" albo ściągniętą formę z środkowo holenderskiego "slē". Z nich pochodzą współczesne środkowo-południowe niemieckie słowa: "slē", "slī", oraz współczesne holenderskie "slee". Ze słów w staro-niemieckim "slēha", "slēwa", pochodzą współczesne słowa:
    • niemieckie "Schlehe",
    • duńskie "slåen"[3].
  • Rodzajowa nazwa "Prunus" była stosowana już w świecie antycznym na określenie śliw. Nazwa gatunkowa "spinosa" oznacza "ciernista" lub "kolczasta" i wywodzi się z łacińskiego słowa spina oznaczającego "kolec", "cierń"[1].
  • Gatunek posiada w języku polskim liczne nazwy zwyczajowe – regionalne i dawne, np:
    • cierniaki,
    • ciernie,
    • ciernie czarne,
    • dzika śliwa,
    • śliwa tarka,
    • tarka,
    • tarń,
    • ternkowe drzewo,
    • tarnówka,
    • żarnośliwa[1].
  • Gęste i cierniste zarośla zwane czyżniami są ostoją dla wielu gatunków zwierząt[1].
  • Jest to roślina wykorzystywana w ziołolecznictwie[1].

Zobacz też Edytuj

Przypisy

Materiały do produkcji różdżek

Rdzenie Pióro feniksaRóg jednorożcaWłókno ze smoczego sercaWłos bagnowyjaWłos z ogona jednorożcaWłos z ogona testrala
Drewno AkacjaAngielski dąbBerberysBluszczBrzozaBukCedrCisCyprysCzarny BezCzarny OrzechCzerwony dąbDereńDrzewo różaneDąbGłógGłóg letniGrabGruszaHebanHikoraJabłońJarzębinaJaworJałowiecJesionJodłaKasztanKlonLeszczynaLipa srebrzystaMahońModrzewOlchaOliwkaOrzech włoskiOsikaOstrokrzewSekwojaSosnaŚwierkTarninaTopolaTrzcinaWawrzynWiązWierzbaWinoroślWiśnia