FANDOM

Tojad znany również jako Mordownik lub Akonit (ang. Aconite) — roślina posiadająca magiczne właściwości. Rośnie jedynie w dzikich miejscach. Jej kwiaty są przydatne do tworzenia eliksirów, ale liście tej rośliny są bardzo toksyczne. Tojad to najbardziej znany składnik Wywaru Tojadowego[1]. Korzeń rośliny również jest wykorzystywany przy warzeniu eliksirów.

W serii Edytuj

Severus Snape zapytał się Harry'ego Pottera o tojad na pierwszej lekcji eliksirów w 1991 roku. Profesor skrytykował chłopaka za brak wiedzy na temat rośliny, mimo iż, ten dopiero co zaczął naukę w Hogwarcie. Snape miał na celu ośmieszenie Harry'ego i dom Gryfonów. Na pytanie zadane Harry'emu odpowiedź znała Hermiona Granger, jednak nauczyciel nie zdecydował się jej zapytać.

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieje ponad 250 gatunków tojadów, najbardziej znane to Tojad Mocny i Żółty.
  • Akonit jest wysoce toksyczny, chociaż był używany w medycynie jako leki przeciwbólowe, moczopędne, uspokajające serce, a także powodujące pocenie.
  • W średniowiecznej Europie, tojad był często wykorzystywany jako trucizna na przynęcie dla zwierząt lub na strzały używane podczas polowania na wilki, stąd stał się on znany jako Mordownik.
  • Roślina wywodzi się z rodziny jaskrowatych, była ważnym składnikiem maści na latanie robionej przez czarownice[2] [3].
  • Mordownik jest również składnikiem Eliksiru Przebudzenia na Pottermore.
  • W napisach końcowych filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Kamienia Filozoficznego akonit jest podpisany jako „akamite”.

Występowanie Edytuj

Monkshood1

Mordownik na Pottermore

Przypisy