Popycha obiekt i stworzenia do tyłu
— Opis zaklęcia[źródło]

Flipendozaklęcie, którego efekt użycia był podobny do zaklęcia Depulso. Oba zaklęcia odpychają przedmioty czy przeciwników. To zaklęcie służy do popychania celów, zaś słabszych przeciwników powala. Można było nim posuwać bagaże lub głazy, a nawet wciskać przyciski. Filipendo było zaklęciem podstawowym w Standardowej Księdze Zaklęć 1 i 2. Istniały także inne odmiany tego zaklęcia: Flipendo Duo i Flipendo Tria.

Historia Edytuj

Tej klątwy uczył profesor Kwiryniusz Quirrell podczas zajęć, w pierwszej klasie Harry'ego w 1991 roku. Quirrell tej klątwy nauczał w celu obronny i praktycznie[3].

Później używano Flipendo, aby pokonać chochliki kornwalijskie, ogniste kraby i chochliki zamieszkałych na terenie zamku. Zaklęcie również pomagało w walce ze stworzeniami w Zakazanym Lesie.

Efekt Edytuj

Rzucone zaklęcie zależności od punktu uderzenia było jak uderzenie w klatkę piersiową, odrzucało ofiarę czy przedmiot[4] wraz z głośnym hukiem. Pozostawiała przeciwnika nieco zdezorientowaną. Filipendo mogło również zniszczyć delikatne przedmioty.

Obrona Edytuj

Aby nie zostać trafionym zaklęciem, można było odbić je w stronę rzucającego za pomocą np. zaklęcia tarczy, jak i wielu innych zaklęć. Można także je po prostu uniknąć.

Znane użycia Edytuj

Użytkownik(cy) Data Uwagi
Harry Potter/Draco Malfoy 17 grudnia1992 r. Na drugim roku nauki Harry'ego w Hogwarcie, Gilderoy Lockhart utworzył Klub Pojedynków, podczas którego Harry i Draco stoczyli ze sobą walkę.
Zgredek 30 maja1993 r. Po intrydze Harry'ego, w wyniku której Lucjusz Malfoy uwolnił Zgredka dając mu skarpetkę. Lucjusz próbował rzucić zaklęcie na Harry'ego, ale Zgredek użył na nim Flipendo.
Alastor Moody 18 czerwca1996 r. Podczas Bitwy w Departamencie Tajemnic, Alastor użył tego zaklęcia na jednym ze śmierciożerców.
Remus Lupin 1 września1997 r. Remus użył to zaklęcie na Harrym podczas swojej wizyty na Grimmauld Place 12.
Severus Snape Czerwiec1997 r. Wykorzystał to zaklęcie na Harrym Potterze, kiedy uciekał z Hogwartu ze Śmierciożercami.
Draco Malfoy wrzesień 2020 r. Użył to zaklęcie podczas pojedynku z Harrym Potterem w jego domu

Znani użytkownicy Edytuj

Etymologia Edytuj

Zaklęcie pochodzi słów angielskich "flip" i "end", co po prostu znaczyło "obrócić kogoś w swój koniec".

Zobacz również Edytuj

Za kulisami Edytuj

Przypisy

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.