FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy uroczystości. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
Wielka sala

Uczta powitalna

Uczta powitalna (ang. Start-of-Term Feast) — uroczystość odbywająca się na rozpoczęcie nowego roku szkolnego w Hogwarcie, 1 września każdego roku.

Przebieg Edytuj

Tuż przed ucztą powitalną następuje ceremonia przydziału, podczas której każdy nowy uczeń jest przydzielony do jednego z czterech domów. Ceremonię tę poprzedza piosenka Tiary Przydziału, która opowiada o domach, ale także zawiera inne istotne informacje i przesłania z historii szkoły. Kiedy ostatni uczeń zostanie przydzielony do domu, głos może zabrać dyrektor.

Uczta odbywa się w Wielkiej Sali, tak jak wszystkie inne posiłki w Hogwarcie, i tradycyjnie bierze w niej udział każdy uczeń i nauczyciel w Hogwarcie, poza Sybillą Trelawney. Podczas uczty na każdym z czterech stołów są ustawiane setki talerzy, na których magicznie pojawia się jedzenie przygotowane przez skrzaty pracujące w kuchni. W podobny sposób jedzenie znika po zakończeniu uczty.

Na uczcie podawane są m.in.: befsztyki, pieczone kurczęta, kotlety schabowe, kotlety jagnięce, kiełbaski, bekony, steki, ziemniaki gotowane i pieczone, frytki, pudding Yorkshire, strudle[1], marchewka, sosy, keczup oraz miętówki. Na deser podawano m.in. bloki lodów we wszystkich smakach, jakie można sobie było wymyślić, strucle jabłkowe, tartę melasową, tartę z kremem custard, tartę dyniową, spotted dick, czekoladowe przekładańce, polane czekoladą ekierki, pączki nadziewane konfiturą, biszkopty z kremem, truskawki, marmoladki i budyń ryżowy.

W serii Edytuj

  • Uczta powitalna występuje niemal we wszystkich częściach serii i jej opisowi poświęcone jest sporo uwagi.

Ciekawostki Edytuj

  • W swojej karierze szkolnej Harry Potter uczestniczył w pełni tylko w trzech ucztach powitalnych z powodu spóźnień i innych przygód, przez które nie był na niej całej obecny. Był to świadomy zamiar autorki, która w jednym z wywiadów przyznała, że układanie piosenek Tiary sprawiało jej trudność.

Zobacz także Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. W oryginale – groszek.