Powietrze wypełnił wrzask (...), który przeszył Harry'ego aż do szpiku kości, szarpiąc mu każdy nerw. Już wiedział, że to oni spowodowali ten wybuch ohydnego wrzasku.
— Trio uruchamiające urok wrzasku po przeteleportowaniu się do Hogsmeade.[źródło]

Urok wrzasku (ang. Caterwauling Charm) — zaklęcie, a konkretnie urok o nieznanej wymowie i formule, które powodowało, że każda osoba, która nie jest uprawniona do wejścia na wyznaczony przez czarodzieja obszar uruchamia alarm, który wydaje wysoki i ohydny wrzask[1].

Historia[edytuj | edytuj kod]

– Czekali na nas – szepnął Harry. – Rzucili to zaklęcie, żeby wiedzieć, kiedy się pojawimy. I chyba zrobili coś, żeby nas tu zatrzymać. To pułapka...
— Harry Potter o Śmierciożerach, którzy użyli tego zaklęcia.[źródło]

Podczas szczytowego okresu Drugiej Wojny Czarodziejów na terenie Hogsmeade zastosowano Urok wrzasku. Aktywacja tego zaklęcia natychmiastowo informowało Śmierciożerców, o pojawieniu się intruza (zwłaszcza interesowali się Harrym Potterem) na terenie czarodziejskiej wioski w czasie godziny policyjnej[1].

Zaklęcie zostało aktywowane wieczorem 1 maja 1998 roku przypadkowo przez Harry'ego i jego przyjaciół Hermionę Granger i Rona Weasleya, którzy aportowali się do Hogsmeade. Aktywacja uroku zaalarmowało Śmierciożerców, których trio udało się uniknąć (byli schowani pod peleryną-niewidką). Schronienia młodym czarodziejom użyczył Aberforth Dumbledore, który przekonał Śmierciożerców, że czar uruchomił wyrzucając swojego kota z domu i ochoczo zaprezentował swojego patronusa, który przybiera kształt kozy. Chwilę wcześniej Harry był zmuszony wyczarować swojego cielesnego patronusa w kształcie jelenia, gdyż Śmierciożercy wypuścili na ulice wioski dementorów, aby odnaleźć trójkę przyjaciół[1].

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Możliwe, że Urok wrzasku jest inną formą zaklęcia przeciwwłameniowego, które jest odpowiednie dla pojedynczego gospodarstwa domowego, jak i zarazem mniej głośne, Horacy Slughorn nie słyszał uruchomionego alarmu w wannie.
  • Zaklęcie te można postrzegać jako czarodziejską wersję systemu alarmowego wykorzystywanego w mugolskich bazach wojskowych.
  • MACUSA mogło używać innego wariantu tego zaklęcia, gdyż kiedy Newton Skamander i Porpentyna Goldstein uciekli z próby egzekucji, w holu MACUSy słychać było dźwięk przypominający dzwonek alarmowy, gdy zespół aurorów rzucił się za nimi, aby ich zatrzymać. Jednak nie jest to potwierdzone.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Przypisy

de2:Katzenjammer-Zauber