Wróżbiarstwo (ang. Divination) — dziedzina magii, polegająca na przewidywaniu przyszłości za pomocą różnych technik np. z ręki, fusów, kryształowej kuli, kart itp. Był to też jeden z przedmiotów w Hogwarcie, na który uczniowie uczęszczali od trzeciej klasy. Był to przedmiot nieobowiązkowy. Uczniowie mogli go wybrać z listy przedmiotów dodatkowych.

W latach 1980–1996 nauczała go profesor Sybilla Trelawney, którą z pracy wyrzuciła profesor Dolores Umbridge. Na jej zastępstwo Dumbledore znalazł centaura Firenzo, który wraz z profesor Trelawney (od 6 tomu) nauczał wróżbiarstwa. Profesor Trelawney nazywała go Chabetą i traktowała go z pogardą.

Wybór nauczyciela[edytuj | edytuj kod]

Wróżbiarstwo.jpg

Nauczycielką wróżbiarstwa była Sybilla Trelawney. Wydawała się starą oszustką, choć w swoim życiu wypowiedziała dwie trafne przepowiednie. Ta pierwsza dotyczyła Harry'ego Pottera i Lorda Voldemorta. Za jej wypowiedzenie została zatrudniona w Hogwarcie przez jego dyrektora, Albusa Dumbledore'a. Często przepowiadała uczniom rozmaite okropne przeżycia, a nawet śmierć. Wysoko oceniała te prace uczniów, w których była mowa o różnych fatalnych przepowiedniach.

Stosunek uczniów do przedmiotu[edytuj | edytuj kod]

Kulka001.jpg

Większość uczniów nie traktowała tego przedmiotu poważnie. Nie wierzyli we wróżby przepowiadane przez profesor Trelawney i śmiali się z nich. Jedynie niektóre dziewczęta, między innymi Parvati Patil i Lavender Brown lubiły ten przedmiot. W 1994 roku Harry i Ron, zamiast przepowiedzieć swoją przyszłość z pomocą mapy nieba, po prostu powypisywali na kartce rozmaite okropne przygody, które rzekomo miały się im zdarzyć. Sybilla nie domyśliła się, że zwyczajnie wymyślili te przeżycia, i pochwaliła ich prace przed całą klasą. Hermiona Granger uważała tę dziedzinę za głupią, nieprecyzyjną oraz pełną niepewnych informacji, i zrezygnowała z lekcji pod koniec semestru. Mało który, uczeń otrzymał z wróżbiarstwa wystarczająco wysoką ocenę na SUMach, aby móc je kontynuować na poziomie owutemów. Ci, którzy słabo poradzili sobie na egzaminach z tego przedmiotu, wcale się jednak tym faktem szczególnie nie martwili.

Sposoby przewidywania przyszłości[edytuj | edytuj kod]

Interpretacja snów[edytuj | edytuj kod]

Harry Potter i Ron Weasley, gdy mieli wypełniać dziennik snów, wymyślali okropieństwa, aby ucieszyć nauczycielkę. Natomiast Parvati Patil w dzienniku snów zapisywała tylko prawdę, dyskutując z profesor Trelawney o każdym śnie.

Wróżenie z herbacianych fusów[edytuj | edytuj kod]

Wróżenie.jpg

Ta technika wróżenia chyba najmniej przypadała uczniom do gustu. Polegała na tym, że po wypiciu herbaty należało popatrzeć do filiżanki i dokładnie przyjrzeć się pozostałym na dnie fusom. Z ich kształtów podobno można było odczytać przyszłość, aczkolwiek mało komu się to udało.

Wróżenie z Kryształowej Kuli[edytuj | edytuj kod]

Kulka.jpg

Polegała na patrzeniu w kryształową kulę i zinterpretowanie tego, co się wydarzy w przyszłości na podstawie widzianego obrazu. Uczniowie zwykle wpatrywali się w nią bezmyślnie lub opowiadali nauczycielce o zmyślonych, rzekomo widzianych wewnątrz kuli obrazach.

Układy gwiazd[edytuj | edytuj kod]

Tej techniki uczył głównie Firenzo. Polegała na przewidzeniu przyszłości przez układy ciał niebieskich. Uczniowie przerabiali ją także w czwartej klasie. Do tej dziedziny potrzebna była mapa nieba, a także dużo obliczeń. Zajmowała ona wiele czasu i była bardzo skomplikowana. Podczas odrabiania pracy domowej z wróżenia z układów gwiazd Harry i Ron po prostu powypisywali rozmaite nieszczęśliwe wypadki, takie jak stratowanie przez rozszalałego hipogryfa, topienie się czy zdradzenie przez przyjaciela. Nie dość, że nauczycielka nie domyśliła się, że zmyślili te przygody, to jeszcze postawiła ich za wzór całej klasie.

Wróżenie z kart[edytuj | edytuj kod]

Polegała na przepowiadaniu przyszłości za pomocą specjalnych kart (prawdopodobnie tarota).

Wróżenie z płomieni[edytuj | edytuj kod]

Technika polegająca na odczytywaniu przyszłości za pomocą płomieni.

Wróżenie z wnętrzności ptaków[edytuj | edytuj kod]

Przewidywanie przyszłości za pomocą interpretacji wnętrzności ptaków.

Ksylomancja[edytuj | edytuj kod]

Technika ta polegała na odgadywaniu przyszłości za pomocą gałązek. Prawdopodobnie był to również nieobowiązkowy przedmiot nauczany w Hogwarcie.

Podręczniki[edytuj | edytuj kod]

Znani jasnowidze[edytuj | edytuj kod]

Uczniowie zdający Owutemy z wróżbiarstwa[edytuj | edytuj kod]

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]