FANDOM

Wspomnienia Albusa Dumbledore'a (ang. Albus Dumbledore's memories) — trzy wspomnienia dotyczące trzech przesłuchań w Ministerstwie Magii. Doszło do nich jakiś czas po upadku Voldemorta, gdy wielu śmierciożerców zostało złapanych, postawionych przed Wizengamotem i osądzonych. We wszystkich wspomnieniach uczestniczył Albus Dumbledore, siedząc pośród widzów.

Zawartość Edytuj

Przesłuchanie Igora Karkarowa Edytuj

Igorze Karkarow! Zostałeś sprowadzony tu z Azkabanu, aby złożyć zeznania przez Ministerstwem Magii. Dałeś nam do zrozumienia, że chcesz nam przekazać jakieś ważne informacje.
— Bartemiusz Crouch Sr do Igora Karkarowa[źródło]
ImagesCDTVGY

Igor Karkarow podczas przesłuchania.

W pierwszym wspomnieniu na salę rozpraw numer 10 został przyprowadzony, przez dementorów Igor Karkarow. Gdy został posadzony na krześle, na środku pomieszczenia został owinięty magicznym łańcuchem. Przemówił do niego Bartemiusz Crouch Sr, wyjaśniając, że został przyprowadzony by przekazać Ministerstwu informacje o śmierciożercach. Igor potwierdził i wyraził swoją chęć pomocy.

Dumbledore przesłuchanie

Albus Dumbledore podczas przesłuchania.

Plugastwo. Crouch chce go wyciągnąć z Azkabanu. Zawarł z nim układ. Wytropienie do zajęło mi sześć miesięcy, a teraz Crouch chce go wypuścić w zamian za parę nowych nazwisk. Wysłuchajmy tego, co nam powie i oddajmy go z powrotem w ręce dementorów.
— Alastor Moody do Albusa Dumbledore'a na temat zamiarów Croucha[źródło]

W tym czasie siedzący wśród widzów Alastor Moody powiedział do siedzącego obok, w najwyższym rzędzie Albusa Dumbledore'a, że Ministerstwo chce wypuścić Igora w zamian za informacje. Wyraził przy tym niezadowolenie z podjęcia takich decyzji.

Igor po długiem wstępie, w którym wyjaśniał struktury działania śmierciożerców i ponowie zaznaczając swoją chęć pomocy w końcu udzielił odpowiedzi. Jako pierwszego podał Antonina Dołohowa, ale natychmiast poinformowano go o jego pojmaniu. Następnie wymienił Evana Rosiera, który jak się okazało został już zamordowany. Wtedy Moody wspomniał Albusowi, że stracił kawałek nosa w walce z Rosierem.

Two

Bartemiusz Crouch Sr prowadząc przesłuchanie.

Kolejnymi wydanymi byli Travers, Mulciber i Augustus Rookwood. Przy tym ostatnim Crouch wyraził wątpliwość, ponieważ Rookwood był pracownikiem Departamentu Tajemnic, ale Igor nadal utrzymywał, że jest śmierciożercą. Bartemiusz stwierdził jednak tylko, że Traversa oraz Mulcibera już mają, a Karkarowa można odesłać z powrotem do Azkabanu.

Igor jednak nie ustępował, szybko wymienił jeszcze Severusa Snape'a i nie odstawał od swojego zdania nawet gdy Crouch poinformował go, że Snape został oczyszczony z zarzutów. Wtedy głos zabrał Albus Dumbledore i poświadczył za Severusa. Po tym Crouch odesłał Karkarowa z powrotem do więzienia.

Proces Ludo Bagmana Edytuj

Ja przecież mówiłem, że nie miałem o tym pojęcia! W ogóle! Stary Rookwood był przyjacielem mojego taty. Nigdy mi nawet nie przeszło przez głowę, że jest po stronie Sami-Wiecie-Kogo! Byłem pewny, że zbieram informacje dla nas! A Rokwood wciąż obiecywał mi posadę w ministerstwie... no wie pan, później, kiedy już zakończę karierę zawodnika... przecież nie mogę do końca życia obrywać tłuczkami, prawda?
— Wyjaśnienia Ludo Bagmana[źródło]
Gc89

Rita Skeeter w 1981.

W drugim wspomnieniu na sali rozpraw panowała nieco pogodniejsza atmosfera. Albus Dumbledore siedział w innym miejscu, ale nadal w najwyższym rzędzie. Na sali również znajdowała się Rita Skeeter.

Do pomieszczenia został wprowadzony Ludo Bagman, który usiadł na krześle na środku, ale nie został owinięty łańcuchami. Na wstępie Bartemiusz Crouch Sr przedstawił oskarżenie, według którego Bagman dostarczał informacje szpiegom Voldemorta. Ludo zaczął się tłumaczyć, że chciał zdobywać informacje do walki z Czarnym Panem i nie wiedział o przynależności Rookwooda do śmierciożerców. Na koniec wspomniał o obiecywanej przez Augustusa posadzie w Ministerstwie i zażartował, że nie może do końca życia dostawać tłuczkami, co wywołało chichoty na sali.

Po tej przemowie Crouch rozpoczął głosowanie, zaczynając od pytania o osoby za uwięzieniem. Nikt z obecnych nie podniósł ręki, jedynie jedna czarownica powstałą i zapytała czy mogą pogratulować Bagmanowi gry podczas meczu z Turcją. Wtedy na sali rozległy się liczne oklaski i okrzyki.

Crouch usiadł i zwracając się do Dumbledore'a stwierdził, że to żałosne widowisko, a dzień, w którym Bagman dostanie posadę w Ministerstwie będzie jednym z najczarniejszych dni.

Proces Lestrange'ów i Bartemiusza Croucha Juniora Edytuj

Bella Rabastan Rudolf Barty

Rozprawa Bellatriks, Rudolfa, Rabastana i Barty'ego.

Trzecie wspomnienie również miało miejsce w sali rozpraw, ta jednak była pogrążona w ciszy, którą przerywało tylko szlochanie Pani Crouch. Na polecenie Pana Croucha dementorzy wprowadzili do środka Bellatriks Lestrange, Rabastana Lestrange, Rudolfa Lestrange i Bartemiusza Croucha Juniora. Całą czwórka została posadzona na krzesłach na środku sali, po czym złote łańcuchy przykuły ich do siedzisk.

Pan Crouch wyjaśnił, że więźniowie zostali oskarżeni o porwanie i torturowanie klątwą Cruciatus Franka i Alicji Longbottomów. Podczas tej mowy pozostał głuchy na słowa swojego syna, który przerywał mu, zaprzeczając udziału w zbrodni, a nawet zwrócił się do swojej matki, z prośbą o pomoc, ale mu nie odpowiedziała.

Po przedstawieniu oskarżeń poprosił o podniesienie ręki przez osoby, które były za skazaniem oskarżonych na dożywocie w Azkabanie. Wszyscy czarodzieje znajdujący się po jego prawej podnieśli rękę, a pozostali zaczęli klaskać z nienawiścią. Bartemiusz Crouch Junior zaczął znowu się wypierać i opierać się dementorom, gdy przyszli go wyprowadzić.

Czarny Pan znowu odzyska swą moc! Wtrąć nas do Azkabanu, będziemy tam na niego czekać! A on znowu odzyska moc, uwolni nas i wynagrodzi stokrotnie, wyróżni nas spośród swoich wszystkich zwolenników! Tylko my pozostaliśmy mu wierni! Tylko my próbowaliśmy go odnaleźć!
— Przemowa Bellatriks Lestrange przed opuszczeniem sali[źródło]

Pozostali oskarżeni wstali spokojnie z krzeseł, ale zanim zostali wyprowadzeni Bellatriks oznajmiła głośno, że Voldemort powróci, a oni będą czekać na niego w Azkabanie i ich wierność zostanie wyróżniona. Wywołało to falę wrogich okrzyków tłumu, gdy opuszczała pomieszczenie.

Bartemiusz Crouch Junior jednak nadal próbował się desperacko bronić, krzyczał do ojca „Jestem twoim synem”, ale Pan Crouch zaprzeczył i zażądał wyprowadzenia oskarżonych. Chłopiec jednak nie przestał błagać, a z tego wszystkiego zrozpaczona Pani Crouch straciła przytomność[1].

Historia Edytuj

MyślodsiewniaRozdział

Harry zagląda do myślodsiewni.

W 1995 roku wspomnienie Albus Dumbledore umieścił wspomnienie w myślodsiewni Hogwartu w swoim gabinecie, by poddać analizie pewne myśli. Przeszkodził mu jednak Korneliusz Knot, który przyszedł z wizytą, spowodowaną zaginięciem Pana Croucha. W trakcie ich rozmowy pojawił się Harry Potter, ale oni właśnie mieli udać się do zakazanego lasu, dlatego chłopiec został sam. Oglądając wyposażenie gabinetu trafił na myślodsiewnię i z ciekawości do niej zajrzał, przez co znalazł się we wspomnieniu. W międzyczasie po gabinetu wrócił Dumbledore i wyciągnął Harry'ego w momencie gdy kończyło się trzecie wspomnienie. Następnie dyrektor wyjaśnił mu jak działa myślodsiewnia i by zademonstrować umieścił w niej trzy wspomnienia, przedstawiające kolejno: twarz Harry'ego, rozmowę z Severusem i rozmowę z Bertą Jorkins[1].

Za kulisami Edytuj

Barty Crouch Jr

Barty aresztowany podczas przesłuchania.

Występowanie Edytuj

Przypisy