FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy wspomnienia przedstawiającego odwiedziny w sierocińcu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Wspomnienie Albusa Dumbledore'awspomnienie dotyczące odwiedzin Albusa Dumbledore'a u jedenastoletniego Toma Riddle'a, w Sierocińcu Wool's. Znalazło się w kolekcji wspomnień dotyczących przeszłości Voldemorta.

Zawartość Edytuj

Zanim Albus Dumbledore dotarł do sierocińca zwrócił uwagę wielu osób na ulicy, swoim garniturem ze śliwkowego aksamitu. Drzwi otworzyła mu niechluja dziewczyna, która po usłyszeniu, że gość jest umówiony zawołała Panią Cole. Po otrzymaniu odpowiedzi poprosiła go by wszedł. Gdy Dumbledore znalazł się w środku przybiegła Pani Cole, przekazując innej pomocnicy by zaniosła jodynę Marcie, ponieważ Billy Stubbs rozdrapał sobie strupy, a Eryk Whalley ubrudził prześcieradło ropą. Kidy skończyła Albus przedstawił się jej, a ona zaprosiła go do swojego pokoju, który stanowił funkcję salonu i biura.

Mrs Cole

Pani Cole.

Gość od razu przeszedł do rzeczy, wyjaśniając, że jest w sprawie Toma Riddle'a i chce zaproponować mu naukę w Hogwarcie. Pani Cole była zaskoczona i nieufna, ponieważ chłopiec nie starał się o żadne stypendium, więc Dumbledore zainterweniował. Wziął z jej biurka czystą kartkę, wyciągnął różdżkę i użył magii tak aby kobieta najprawdopodobniej zobaczyła jakiś dokument. W miedzy czasie wyczarował też butelkę dżinu, a gdy ona ją zobaczyła od razu postanowiła poczęstować gościa. Po napiciu się Dumbledore wykorzystał przewagę i zaczął wypytywać o przeszłość Toma. Pani Cole opowiedziała mu jak matka chłopca przyszła do nich i urodziła dziecko, po czym zmarła, ale przed śmiercią zdążyła powiedzieć, że jej syn ma nazywać się Tom Marvolo Riddle. Nikt z rodziny się po niego nie zgłosił, więc został w sierocińcu. Następnie zaczęła opowiadać jakim dziwnym dzieckiem było tom, ponieważ jako niemowlę nigdy nie płakał, a później gdy dorósł inne dzieci się go zaczęły bać, jednak nigdy go nie przyłapano na incydencie. Wspomniała przy tym o króliku Billa Stubbsa, który powiesił się na krokwi oraz o tym jak Amy Benson i Dennis Bishop poszli z Tomem do jaskini podczas wyjazdu nad może, po czym wrócili przerażeni.

Albus-tom

Dumbledore rozmawia z Tomem.

Poza zakończeniu rozmowy Pani Cole zaprowadziła gościa do pokoju Toma. Gdy Dumbledore przedstawił się chłopiec uznał go za doktora, przysłanego przez przełożoną sierocińca i nie uwierzył w zaprzeczenia. Następnie stwierdził, że Albus jest z wariatkowa i zaczął zaprzeczać by cokolwiek zrobił Amy Benson i Dennisowi Bichopowi. Dumbledore ponownie zaprzeczył i przeszedł do opowiadania Tomowi o Hogwarcie. Gdy wspomniał, że to szkoła magii chłopiec się zainteresował, ponieważ powiązał własne umiejętności z magią. Nie uwierzył jednak i zażądał dowodu. Wtedy Dumbledore ponownie wyciągnął różdżkę, machnął nią, a szafa stojąca w pokoju stanęła w płomieniach. Tom się przeraził, ale ogień szybko zgasł, a mebel był nienaruszony.
Tom w sierocińcu

Tom pokazuje Albusowi skradzione rzeczy.

Po tym chłopiec na polecenie nauczyciela wyciągnął pudełko, w którym miał rzeczy skradzione od innych dzieci z sierocińca. Dumbledore zażądał by Tom oddał rzeczy ich właścicielom oraz poinformował, że w Hogwarcie nie tolerują kradzieży. Następnie chłopiec powiedział, że nie ma pieniędzy, ale nauczyciel uspokoił go, ponieważ szkoła posiada specjalny fundusz, a mówiąc to dał mu sakiewkę z galeonami. Poinformował go również gdzie powinien pójść by zakupić potrzebne rzeczy i kiedy pojedzie do szkoły.
Albus-tom-2

Tom informuje wychodzącego Dumbledore'a, że potrafi rozmawiać z wężami.

Nauczyciel miał już wychodzić, ale wtedy Tom powiedział, że potrafi rozmawiać z wężami, co odkrył gdy był na wsi. Zapytał też czy to potrafi każdy czarodziej, a wtedy Dumbledore zaprzeczył i pożegnał się z chłopcem[1].

Historia Edytuj

Wspomnieniadropsa

Kolekcja wspomnień Dumbledore'a.

Gdy Tom zmienił się w Lorda Voldemorta i stanął na czele śmierciożerców, Albus Dumbledore, by go pokonać, zaczął badać jego przeszłość. Do wielu wspomnień, jakie udało mu się zebrać, dołączył się również to z odwiedzin u Toma w sierocińcu. Znajdował się w nim ważny trop podczas poszukiwania horkruksów Voldemorta, który pozwolił odnaleźć jaksinie horkruksa.

Prywatnelekcje

Dumbledore i Harry przed obejrzeniem wspomnienia w myślodsiewni.

W 1996 roku Dumbledore zorganizował prywatne lekcje, podczas których pokazywał w myślodsiewni Harry'emu Potterowi wspomnienia ze swojej kolekcji. Spotkanie w sierocińcu Harry miał okazję zobaczyć już na drugim spotkaniu, na którym dyrektor pokazał mu również wspomnienie ze świadectwem Caractacusa Burkesa[1].

Za kulisami Edytuj

  • W filmie Harry Potter i Książę Półkrwi wspomnienie zostało nieco zmienione. Pominięto kilka kwestii i rozmowę z panią Cole, która jedynie krótko opisała Toma w trakcie prowadzenia Dumbledore'a do pokoju chłopca. Gdy Albus wszedł do pomieszczenia zwrócono uwagę na fotografię, przedstawiającą miejsce nad morzem, w które jeździły dzieci z sierocińca i w którym później Voldemort ukrył medalion Salazara Slytherina. W trakcie rozmowy, Dumbledore poproszony o udowodnienie słów na temat magii podpalił szafę niewerbalnie, bez używania różdżki.
  • W ekranizacji Księcia Półkrwi, gdy Dumbledore wyciąga fiolkę ze wspomnieniem z gabloty widać na naczyniu kartkę z napisem „Thomas Riddle 1938”.
  • W grze LEGO Harry Potter: Lata 5−7 po wejściu do wspomnienia gracz wciela się w Dumbledore'a i panią Cole, którzy wspólnie próbują dotrzeć do pokoju Toma. Grając Albusem można używać magii mimo, że jest się w obecności mugola. Ponieważ w grze postacie nie używają słów rozmowa z Tomem została ograniczona do pokazania mu różdżki. W trakcie tej wizyty twarz chłopca na chwilę zmienia się w twarz Voldemorta.

Występowanie Edytuj

Przypisy