FANDOM

Lumos

Zaklęcie Lumos

Zaklęcie (ang. Spell) — inkantacja, która pozwala na użycie magicznej siły do wykonywania rzeczy, których zwykli ludzie nie potrafią pojąć. Przykładem może być lewitacja różnych obiektów, wywoływanie ognia lub rzucanie uroków na drugą osobę. Niektóre zaklęcia są czasem bardzo przydatne do wykonywania różnych codziennych czynności. Zaklęcia często były strumieniem światła.

Użycie zaklęcia Edytuj

Levicorpus

Zaklęcia są najbardziej efektowne, kiedy inkantacja jest wypowiadana w towarzystwie różdżki, chociaż mogą być również wykonywane bez niej. Jeśli czarodziej czy czarownica nie poruszy swojej różdżki w prawidłowy sposób, nie wymówi poprawnie zaklęcia: ważne było, żeby zaklęcie wypowiedziane było wyraźnie (nawet niewielka pomyłka w postaci jednej litery może spowodować zupełnie inne zastosowanie zaklęcia. Przekonał się o tym między innymi Baruffio, który (według relacji Filiusa Flitwicka) po wypowiedzeniu źle spółgłoski wylądował z bawołem na piersi), nie skoncentruje się na zaklęciu lub przy nie których zaklęciach nieodpowiednio, trzeba wykorzystać wyobraźnię (np. przy zaklęciu Riddikulus), to w takim przypadku zaklęcie się nie powiedzie lub odwróci.

Zaklęcia niewerbalne i bezróżdżkowe były znacznie trudniejsze i dlatego zazwyczaj czarodzieje nie uczyli się tej magii, póki nie rozpoczęli szóstego roku w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie: na tym roku byli między innymi obronie przed czarną magią uczeni zaklęć niewerbalnych. Chociaż możliwe jest przyswojenie ich sobie wcześniej, jak uczyniła np. Hermiona Granger. Odpowiednio wykwalifikowani czarodzieje, tacy jak Albus Dumbledore, Severus Snape, Remus Lupin czy Lord Voldemort, nie potrzebują różdżek do rzucania czarów.

Większość zaklęć pochodzi z języka łacińskiego (np. Accio), ale również były zaklęcia pochodzące z języka angielskiego (takie jak Obliviate czy Drętwota).

Wygląd Edytuj

Avadak

Zaklęcia zazwyczaj objawiają się jako światło, iskra, błyskawica lub ognista energia z różnymi kolorami. Gdy czarodziej rzuca zaklęcia z różdżką, to kolor zaklęcia może przyjąć kolor ostrzegawczego czerwienia zaklęcia Drętwoty lub zieleń Avady Kedavry. Jednak przy zaklęcia, takich jak Accio lub Silencio, nie widać bezpośredniego efektu. Niektóre zaklęcia również wydawały głośne odgłosy podczas rzucania zaklęcia.

Trwanie Edytuj

Większość zaklęć wywołanych przez magię, miały określony czas trwania.

Pochodzenie Edytuj

Czarodzieje i czarownice mogą tworzyć tworzyć nowe zaklęcia, mimo to uważane było, że to trudne i niebezpieczne ćwiczenia, przykładem tego była Pandora Lovegood, mama Luny Skamander, która zmarła poprzez próbę odwrócenia stworzonego zaklęcia. Severus Snape często pisywał swoje utworzone zaklęcia, takie jak „Levicorpus” czy „Sectumsempra” podczas, gdy był uczniem w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

Klasyfikacja Edytuj

Typ zaklęcia Cecha Uwagi Przykład
Transmutacja Zmiana formy obiektu lub wyglądu obiektu. Zaklęcia z tej grupy mogły być rozdzielone na dwie grupy: zaklęcia transmutacyjne (w którym istniejący obiekt był zmieniony) i przywołujące, w którym upragniony cel był pozornie przemieniony z powietrza. Vera Verto — zaklęcie transmutujące, które zmienia zwierzę w puchar.

Avis — zaklęcie, które wyczarowywało małą grupkę ptaków z końca różdżki.

Urok Zmiana nieodłącznych cech danego obiektu między innymi jego zachowania i możliwości. Gdy zostanie rzucone przez doświadczonego czarodzieja, uroki były zazwyczaj długotrwałe. Expelliarmus — zaklęcie rozbrajające, które wytrąca z ręki przeciwnika to, co trzyma w tym czasie w dłoni. Było to popularne zaklęcie, używane w pojedynkach do wytrącania różdżki z ręki przeciwnika[1].

Drętwota - zaklęcie, które powoduje utratę przytomności lub zatrzymanie poruszających się obiektów.

Pech Mniejsza ciemna magia: zaklęcia, które efekty były irytujące, ale zabawne i prawie żartobliwie. Pech może otrzymać osobę, tylko wtedy, gdy był utrzymywany kontakt wzrokowy, tak długo jak zostało rzucone zaklęcie[2] . Impedimenta — zaklęcie, które jest zdolne zamrażania celów, odpychania i zasadniczo utrudniania postępu obiektowi na jakiś czas.
Klątwa Najgorszy rodzaj czarnej magii, który powodowuje na swojej ofierze ogromne cierpienie, począwszy od krzywdy, braku kontroli, a nawet śmierci. Avada Kedavra — powoduje natychmiastową śmierć.

Cruciatus — powoduje ogromne cierpienie.

Przeciwzaklęcie Zahamowanie efektu innego zaklęcia. Przeciw-zaklęcia były zagadkowym rodzajem zaklęć, które nie były opracowane. Finite Incantatem — zaklęcie, które kończy wszystkie efekty czarów.
Zaklęcia lecznicze Uzdrawia stan żywej osoby. Episkey — leczy niewielkie obrażenia.

Inkantacje Edytuj

Inkantacje większości zaklęć pochodzą z języka łacińskiego (np. Accio), ale występują również od języka angielskiego (jak Obliviate).

Za kulisami Edytuj

  • J.K.Rowling określiła zaklęcia jako "Ogólny kawałek magii"[3].
  • Wiele zaklęć zostało przedstawionych jako wybuchy energii, szlugi światła lub promień; czasami w kształcie błyskawicy o różnych kolorach. Innym razem zaklęcia mogły się przejawiać jako kule światła, wybuchy iskier, ogniem o różnych kolorach, falami wibracji w energii kłębu dymu lub jako błyski światła, ale w wielu przypadkach te fizyczne przejawy zaklęć mogą być używane jako pociski.
  • Powszechnie zaklęcia mogą również zawierać wielką wstrząsającą siłę lub nawet intensywne ciepło, w szczególności gdy uderzą w coś, co nie było celem zaklęcia, gdyż było wystarczająco aby uszkodzić przedmiot lub powierzchnie. Ponadto wiele zaklęć ofensywnych były w stanie powalić przedmiot czy osobę czy sprawić, by osoba poleciała w powietrzu.

Zobacz także Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy