FANDOM

Chwycił się za twarz, która piekła go jak po oparzeniu, i wyczuł, że jest napięta, opuchnięta i gąbczasta, jakby dostał jakiegoś gwałtownego uczulenia. Prawie nic nie widział, bo oczy zamieniły sie w szparki (...)
— Odczucia po trafieniu zaklęciem[źródło]

Zaklęcie żądlące (ang. Stinging Jinx, Stinging Hex ) — zaklęcie z dziedziny łagodniejszej czarnej magii. Mogło być używane jako zaklęcie pojedynkowe lub torturujące.

Opis Edytuj

Zaklęcie powoduje w ciele osoby, która została nim trafiona, efekty podobne do użądlenia, np. przez szerszenia - pieczenie podobne do odczuwanego po oparzeniu ,napuchnięcie, gąbczastość skóry, może pozostawiać ciemne pręgi przypominające wypalenia. Jest bardzo bolesne, szczególnie gdy zaklęcie trafi w twarz, a w skrajnych wypadkach może prowadzić do śmierci. Ma charakter czasowy, jego skutki samoczynnie ustępują po upływie pewnego czasu. Prawdopodobnie jest zaklęciem niewerbalnym[1].

W serii Edytuj

Etymologia Edytuj

Angielskie słowo stinging oznacza kłujący, piekący, zaś sting to żądło.

Za kulisami Edytuj

  • W Wonderbook: Księga Czarów zaklęcie żądlące zostało zakwalifikowane jako "jinx", zaś w Księciu Półkrwi jako "hex"
  • Użycie przez Harry'ego tego zaklęcia podczas lekcji oklumencji prawdopodobnie miało mechanizm podobny do tego, który powoduje, że młodzi czarodzieje używają magii w sposób nieświadomy np. w sytuacji zagrożenia.
  • Zdziwienie Snape'a, gdy został trafiony przez Harry'ego zaklęciem w powiązaniu z czarnomagicznym pochodzeniem czaru pozwala przyjąć, że zaklęcie to nie było do roku 1997 nauczane w Hogwarcie na lekcjach obrony przed Czarną Magią. Hermiona prawdopodobnie nauczyła się go samodzielnie, jak wielu innych zaklęć.
  • Możliwe, że przejęciu przez Lorda Voldemorta kontroli nad szkołą zaklęcia żądlącego nauczał na swoich lekcjach obrony przed Czarną Magią śmierciożerca Amycus Carrow.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Oba znane użycia zaklęcia odbyły się bez wypowiadania formuły zaklęcia.
  2. Harry Potter i Zakon Feniksa (książka), rozdział 24, Oklumencja
  3. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka), rozdział 23, Dwór Malfoya