FANDOM

Zaklęcie Proteusza?... Ale to jest... to jest zaklęcie na poziomie Owutemów...
— Terry Boot[źródło]

Zaklęcie Proteusza (ang. Protean Charm) — zaklęcie, które powodowało, że po rzuceniu go na kilka obiektów, były one od siebie współzależne. Zmiany zachodzące na jednym przedmiocie powodowały wówczas te same zmiany na pozostałych.

W serii Edytuj

  • W 1995 roku Hermiona Granger użyła tego zaklęcia do zaczarowania galeonów, aby komunikować się z członkami Gwardii Dumbledore'a[1]. Zmiana jednego fałszywego galeonu (w tym przypadku monety głównej) była magicznie odzwierciedlona na innych, w taki sposób, że kiedy Harry przemienił swoją monetę, aby pokazać nową datę spotkania dla Gwardii Dumbledore'a, pozostałe zaczarowane monety zaczęły emitować ciepło jako sygnał, że zostały zmienione przez zaklęcie, aby poinformować o nowej dacie. W związku z tym członkowie byli powiadamiani o wszelkich "ogłoszeniach" dotyczących stowarzyszenia.
  • Krukon, Terry Boot zauważył, że zaklęcie było na poziomie Owutemów i był pod wielkim wrażeniem zdolności Hermiony do wykonania go już na piątym roku. Hermiona wyjaśniła, że wpadła na ten pomysł, inspirując się działaniem Mrocznych Znaków u Śmierciożerców, które były aktywowane do przywołania ich do Lorda Voldemorta.
  • Draco Malfoy, zainspirowany monetami Hermiony, użył podobnej metody do komunikowania się z Madame Rosmertą, na którą rzucił zaklęcie Imperiusa jako części planu zabicia Albusa Dumbledore'a[2].
  • Monety były stale używane przez członków Gwardii Dumbledore'a do 1996 roku. W tym czasie Ron Weasley i Hermiona Granger próbowali wezwać pomoc podczas bitwy na Wieży Astronomicznej, ale tylko Neville Longbottom i Luna Lovegood odpowiedzieli, ponieważ byli szczególnie zaangażowanymi członkami.
  • Fałszywe galeony, na które rzucono zaklęcie Proteusza, zostały ponownie użyte w 1998 roku, kiedy Gwardia Dumbledore'a wznowiła spotkania w Pokoju Życzeń, mające na celu stawienie się ówczesnemu dyrektorowi Severusowi Snape'owi i rodzeństwu Carrowów[3].

Znani praktyukujący Edytuj

Etymologia Edytuj

Proteusz był bogiem w mitologii greckiej. Potrafiąc przybierać różne formy, zmieniając swój kształt. W rezultacie słowo protean odnosi się do wszechstronności, elastyczności lub zdolności do przyjmowania wielu form. Protean jest również nawiązaniem do białka, pochodzącego z tego samego rdzenia, co oznacza zmienną, elastyczną substancję, która tworzy silne wiązania między jej składowymi częściami.

Ciekawostka Edytuj

Spekuluje się, że kiedy Lord Voldemort naznaczał Śmierciożerców Mrocznym Znakiem, użył do tego zaklęcia Proteusza. Choć nie jest to pewne, to można to poprzeć faktem, że gdy Śmierciożerca dotykał swojego znaku, znaki u innych Śmierciożerców zaczynały płonąć w sposób podobny do monet używanych przez Gwardię Dumbledore'a, a następnie się ściemniać.

Występowanie Edytuj

Przypisy